Ewaluacja, ocenianie i informacja zwrotna w nauczaniu i przyswajaniu języków obcych 3301-JS2937-1ST
Kurs ten poświęcony jest zagadnieniom oceniania, ewaluacji i dostarczania informacji zwrotnej w nauczaniu i przyswajaniu języków obcych. Najpierw przedstawia przegląd podejść do oceniania i ewaluacji umiejętności językowych, ich ewolucję na przestrzeni lat i najważniejsze koncepcje z nimi związane. Następnie omawia różne formy oceniania, takie jak formatywne, podsumowujące, konwencjonalne i alternatywne i inne. Zagadnieniem poruszanym na tym kursie jest również ocenianie kompetencji uczniów języków obcych zgodnie z uaktualnionym Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (Council of Europe, 2020). Następnie zajęcia koncentrują się na przedstawieniu głównych aspektów oceniania i ewaluacji umiejętności związanych z komunikacją ustną (mówieniem i słuchaniem) i pisemną (czytaniem i pisaniem) oraz wyzwań z nimi związanych. Na końcu omawiane są różne rodzaje informacji zwrotnej dla uczniów języków obcych i sposoby ich implementacji w klasie szkolnej. Celem kursu jest również zdobycie przez jego uczestników umiejętności krytycznego analizowania istniejących i tworzenia swoich testów językowych w oparciu o zdobytą wiedzę, a także udzielania informacji zwrotnej.
Tematy zajęć:
1. Przegląd podejść do zagadnienia oceniania i ewaluacji w procesie rozwijania języków obcych.
2. Najważniejsze koncepcje związane z ocenianiem i ewaluacją w klasie szkolnej.
3. Konwencjonalne i alternatywne formy oceniania kompetencji i umiejętności językowych.
4. Ocenianie zgodnie z uaktualnionym ESOK (Council of Europe, 2020).
5-6. Ocenianie i ewaluacja sprawności językowych ustnych (mówienia i słuchania).
7-8. Ocenianie i ewaluacja sprawności językowych pisemnych (czytania i pisania).
9-10. Rodzaje informacji zwrotnej i sposoby jej udzielania w klasie szkolnej.
11-15. Prezentacje projektów i ewaluacja.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań językoznawczych w zakresie ewaluacji, oceniania i udzielania informacji zwrotnej w nauczaniu i przyswajaniu języków obcych, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach filologii angielskiej
- K_W09 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań językoznawczych dotyczących ewaluacji, oceniania i udzielania informacji zwrotnej w nauczaniu i przyswajaniu języków obcych, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach
filologii angielskiej
- K_U09 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących ewaluacji, oceniania i udzielania informacji zwrotnej w nauczaniu i przyswajaniu języków obcych
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy z zakresu tematycznego kursu w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (W, U, K) – 15% oceny końcowej
- dwie prezentacje pracy projektowej (W, U, K) – 60% oceny końcowej
- krótki test w formie pisemnej (W, U) – 25% oceny końcowej
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. Cambridge: Cambridge University Press.
Birnie, B. F. (2016). Assessing writing: A guide for teachers, school leaders, and evaluators. New York: Rowman & Littlefield.
Buck, G. (2002). Assessing listening. Cambridge: Cambridge University Press.
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., and M. A. Snow (eds.) (2014). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle CENGAGE Learning.
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing. Available at www.coe.int/lang-cefr .
Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press.
Khalifa, H., and C. J. Weir (2011). Examining reading : research and practice in assessing second language reading. Cambridge: Cambridge University Press. Available at: https://www.cambridgeenglish.org/Images/735100-studies-in-language-testing-volume-29.pdf
Komorowska, H. (2007). Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego: kontrola, ocena, testowanie. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Luoma, S. (2004). Assessing speaking. Cambridge: Cambridge University Press.
Nassaji, H. (2015). The interactional feedback dimension in instructed second language learning : linking theory, research, and practice. London: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Plc.
Nassaji, H., and E. Kartchava (eds.) (2017). Corrective feedback in second language teaching and learning : research, theory, applications, implications. New York: Routledge.
Ockey, G. J., and E. Wagner (2018). Assessing L2 listening : moving towards authenticity. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/lllt.50
Richards, J. C., and W. A. Renandya (eds.) (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Rodríguez-González, E., and R. L. Rivera (eds.) (2022). Language assessment in multilingual settings: Innovative practices across formal and informal environments. Berlin: Language Science Press.
Salaberry, M. R., & Burch, A. R. (eds.) (2021). Assessing speaking in context: Expanding the construct and its applications (1st ed.). Bristol: Multilingual Matters.
Steendam, E. van, Tillema, M., Rijlaarsdam, G., and H. van den Bergh (eds.) (2012). Measuring writing : recent insights into theory, methodology and practices. (1st ed.). Boston: Brill.
Tsagari, D., and J. Banerjee (eds.) (2016). Handbook of second language assessment (1st ed.). Berlin: De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9781614513827
Weigle, S. C. (2002). Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: