Uczniowie ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w klasie języka angielskiego 3301-JS2929-1ST
Zróżnicowane potrzeby edukacyjne (SPE) dotyczą różnego rodzaju stanów rozwojowych. Najczęściej występujące to specyficzne trudności i różnice w uczeniu się, w tym dysleksja rozwojowa, czyli trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, dyspraksja, czyli zaburzenie koordynacji ruchowej, deficyt uwagi i nadpobudliwość (ADHD). Inne specjalne potrzeby edukacyjne to rozwojowe/specyficzne zaburzenia językowe (DLD), spektrum autyzmu i zaburzenia sensoryczne.
ZPE mogą wpływać na nauką języka obcego. Dlatego też nauczyciele muszą rozważyć różne podejścia w nauczaniu, tak aby odpowiednio odpowiedzieć na specyficzne potrzeby i możliwości uczniów ze ZPE.
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z zagadnieniem ZPE w kontekście nauczania i uczenia się języka angielskiego jako obcego. Uczestnicy kursu zapoznają się z różnymi podejściami w nauczaniu uczniów ze ZPE, tak aby zapewnić integrację tych uczniów w klasie oraz ich właściwy rozwój językowy w języku obcym. Program kursu obejmu następujące zagadnienia: wpływ ZPE na rozwój umiejętności językowych w kontekście języka angielskiego jako obcego; skuteczne nauczanie umiejętności słuchania, mówienia, czytania i pisania, gramatyki, słownictwa i pisowni; skuteczne dostosowanie warunków w klasie do potrzeb uczniów ze ZPE; przystosowanie materiałów dydaktycznych i dynamiki zajęć w celu zapewnienia oczekiwanych postępów w nauce uczniów ze ZPE.
W trakcie kursu zostaną poruszone inne tematy związane ze ZPE, w tym podejście integracyjne i uniwersalne projektowanie w uczeniu się i nauczaniu, psychologiczne aspekty ZPE, ZPE na różnych etapach rozwoju, rozpoznawanie ZPE oraz ramy prawne dotyczące ZPE w różnych krajach.
Celem kursu jest połączenie koncepcji teoretycznych z praktyką w klasie. Uczestnicy kursu będą analizować dostępne na rynku materiały dydaktyczne w odniesieniu do zalecanych podejść w nauczaniu osób ze ZPE, a także przygotowywać materiały dydaktyczne wykorzystując zdobytą wiedzę. Uczestnicy będą również rozwijać różne umiejętności na poziomie akademickim, takie jak analiza i interpretacja wyników badań, przedstawianie argumentów i prezentacja tematu w formie wystąpienia ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań językoznawczych w zakresie tematyki zróżnicowane potrzeby edukacyjne w klasie języka angielskiego
- K_W09 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań językoznawczych w zakresie tematyki zróżnicowane potrzeby edukacyjne w klasie języka angielskiego
- K_U09 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie tematyki zróżnicowane potrzebz edukacyjne w klasie języka angielskiego
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w zakresie tematyki zróżnicowane potrzeby edukacyjne w klasie języka angielskiego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- praca grupowa - prezentacja w PowerPoint (50% oceny),
- esej końcowy (50% oceny).
Zaliczenie poprawkowe - ponowne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Kormos, J. (2017). The Second Language Processes of Students with Specific Learning Difficulties. New York: Routledge.
Kormos, J. & Smith, A.M. (2023). Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences (2nd ed.). Multilingual Matters.
Kormos, J. & Kontra, E.H. (2008), Language learners with special needs. Bristol: Multilingual Matters.
Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
Schneider, E., & Crombie, M. (2003). Dyslexia and foreign language learning. NY: David Fulton Publishers.
http://www.dystefl.eu/
DSM-5 (2013). APA
Dodatkowa literatura dla poszczególnych grup w celu przygotowania prezentacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: