Praktyka w badaniach naukowych w językoznawstwie stosowanym 3301-JS2928-1ST
Najlepszym sposobem na naukę umiejętności jest ich wykonywanie. Ten kurs jest przeznaczony dla tych, którzy mieli wprowadzenie do metodologii badań i chcieliby ćwiczyć swoje umiejętności i zdobywać nowe. Kurs ma głównie charakter praktyczny.
Studenci będą pracować w grupach, aby zaprojektować badanie, zebrać dane, przygotować dane do analizy, zrozumieć wyniki i przedstawić swoje wnioski.
Struktura kursu:
1. Krótki przegląd metodologii badań. Odbędzie się to na pierwszych 2 lub 3 zajęciach oraz w mniejszych ilościach na wybranych zajęciach w trakcie kursu. Niektóre z tematów, które zostaną tu uwzględnione, obejmują następujące zagadnienia:
a. Metodologia ilościowa a jakościowa
b. Rodzaje zmiennych i sposób organizacji danych
c. Rodzaje badań (przekrojowe vs. podłużne, przyczynowo-porównawcze vs. korelacyjne)
d. Typowe błędy w badaniach
2. Praktyczne doświadczenie z planowaniem badań i zbieraniem danych. Studenci będą pracować w 2-3 grupach, zawsze z pomocą nauczyciela. Końcowym zadaniem każdej grupy jest przygotowanie jednego badania, zebranie danych i przedstawienie wyników. Proces ten może przebiegać w następujących etapach. Studenci:
a. opracowują pomysł badania
b. wymyślają pytania badawcze.
c. projektują materiały i narzędzia badawcze
d. zbierają dane
e. czyszczą dane i przygotowują je do analizy
3. Ćwiczenie efektywnej prezentacji wyników badań. Studenci prezentują wyniki w klasie. Jeśli jest to możliwe i studenci wyrażą na to zgodę, prezentacja może być otwarta dla innych studentów i pracowników uczelni.
Wykształcenie na poziomie językowym B2+
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscypliny językoznawstwo w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01)
- metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W03)
- zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez (K_W07)
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)
Umiejętności: Absolwent potrafi
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa stosowanego (K_U01)
- posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo (K_U04)
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji (K_U05)
- korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07)
- planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele (K_U08)
- projektować własną ścieżkę rozwoju (K_U11)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
- wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego wynikających z wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia na studiach filologia angielska językoznawstwo (K_K01)
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. (K_K03)
- podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie
- Uczestnictwo w zajęciach podczas pracy grupowej (40%)
- Prezentacja projektu w połowie semestru (20%)
- Projekt końcowy (40%):
o Rygor badawczy
o Końcowa prezentacja wyników
Obecność: Dozwolone są 3 nieobecności.
Jeśli uczestnik otrzyma ocenę niedostateczną, przeprowadzona zostanie druga ocena praktyczna (tj. drugi zestaw krótkich zadań).
Literatura
Kurs jest głównie praktyczny, a wszelkie potrzebne materiały teoretyczne zostaną dostarczone. Poniższa lista odnosi się do książek, które mogą być przydatne, jeśli uczestnicy zamierzają dalej zgłębiać tematy.
Dörnyei, Z. (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: OUP.
Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th Ed.). Los Angeles: Sage.
Loewen, S. & Plonsky, L. (2016) An A-Z of Applied Research Methods. London: Palgrave.
Mackey, A. Gass, S. (eds.) (2012) Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell.
Perry Jr, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer. Routledge.
Salkind, N. J., & Frey, B. B. (2019). Statistics for people who (think they) hate statistics (7th Ed.). Los Angeles: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: