Umiejętność komunikacji pisemnej w przyswajaniu, nauczaniu języków obcych i w badaniach 3301-JS2925-2ST
Kurs ten poświęcony jest zagadnieniu alfabetyzmu, czyli w węższym znaczeniu tego terminu, sprawności pisania i czytania w dydaktyce języków obcych. W szerszym znaczeniu, porusza on również kwestię rozwijania umiejętności cyfrowych w tym kontekście. Omawiane są na nim definicje kluczowego terminu, procesy mentalne związane z przyswajaniem sprawności czytania i pisania oraz wpływ różnic indywidualnych (np. wieku, motywacji, czy płci uczniów) na ich rozwijanie. Na kursie tym przedstawione są również badania m. in. na temat wpływu poziomu kompetencji pisania i czytania w języku ojczystym na ich rozwój w języku drugim. Prezentowane są różne podejścia do nauczania tych sprawności, podkreślając konieczność ich integracji, oraz sposoby ich oceniania. Celem kursu jest także zrozumienie badań empirycznych w zakresie rozwijania umiejętności pisania i czytania oraz zdobycie wiedzy na temat stosowanych w tym obszarze metod badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w latach 2022/2023 do 2024/2025.
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w sposób pogłębiony specyfikę przyswajania języków obcych i będących u jego podstaw procesów psycholingwistycznych na tle zagadnień z zakresu nauk humanistycznych zajmujących się przyswajaniem wiedzy. P7S_WK
- K_W02 - w sposób pogłębiony nowe trendy w badaniach na temat rozwoju alfabetyzmu w dydaktyce języków obcych. P7S_WG
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad przyswajaniem i nauczaniem języków obcych. P7S_UW
- K_U03 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu badawczego dotyczącego rozwoju komunikacji pisemnej w języku obcym. P7S_UW, P7S_UK
- K_U04 - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe związane z rozwojem komunikacji pisemnej w kontekście społecznym. P7S_UW
- K_U05 - rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w badaniach nad rozwojem alfabetyzmu w języku obcym. P7S_UK
- K_U08 - uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami i kierować pracą w czasie przygotowania prezentacji i innych zadań objętych programem nauczania. P7S_UO
- K_U09 - przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo oraz komunikować się z innymi posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej. P7S_UK
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu. P7S_KK
- K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie i rozwijania zasad i norm etycznych w środowisku akademickim. P7S_KR
- K_K04 - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie językoznawstwa. P7S_KO
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w roku 2025/2026.
Wiedza: Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w zakresie przyswajania i nauczania języków obcych dla komunikacji pisemnej, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań w zakresie przyswajania i nauczania języków obcych dla komunikacji pisemnej do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne: Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach 25%
- krótka prezentacja ustna i rozmowa na temat wybranego zagadnienia 55%
- praca pisemna 20%
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Alderson, J. C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
Birnie, B. F. (2016). Assessing Writing: A Guide for Teachers, School Leaders, and Evaluators. Lanham: Rowman & Littlefield.
Brisk, M. E., and M. M. Harrington (2008). Literacy and Bilingualism: Handbook for All Teachers. London: Routledge.
Cirocki, A., B. Indrarathne, and S. McCulloch (eds.) (2024). Cognitive and Educational Psychology for TESOL: A Guide for Practitioners. Cham: Springer Nature.
Dudney, G., Hockly, N., and M. Pegrum (2013). Digital Literacies: Research and Resources in Language Teaching. London: Routledge.
Ene, E., B. Gilliland, S. Henderson Lee, T. Saenkhum, and L. Seloni (eds.) (2024). EFL Writing Teacher Education and Professional Development: Voices from Under-Represented Contexts. Bristol: Multilingual Matters.
Grabe, W., and F. L. Stoller (2002). Teaching and Researching Reading. London: Longman.
Grainger, T. (ed.) (2004). The RoutledgeFalmer Reader in Language and Literacy. London: RoutledgeFalmer.
Hyland, K. (2002). Teaching and Researching Writing. London: Longman.
Hyland, K. (2003). Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Israel, S. E. (ed.) (2017). Handbook of Research on Reading Comprehension. New York: The Guilford Press.
Khalifa, H., and C. J. Weir (2011). Examining Reading: Research and Practice in Assessing Second Language Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
Leather, S., and J. Uden (2021). Extensive Reading: The Role of Motivation. London: Routledge.
Li, S., Hiver, P., and M. Papi (eds.). (2022). The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Individual Differences. New York: Routledge.
Manchón, R. M. (ed.) (2011). Learning-to-Write and Writing-to-Learn in an Additional Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Manchón, R. M., and Ch. Polio (eds.) (2022). The Routledge Handbook on Second Language Acquisition and Writing. New York: Routledge.
Spiro, J., and A. Paran (2023). Becoming a Reading Teacher: Connecting Research and Practice. London: Routledge.
Weigle, S. C. (2002). Assessing Writing. Cabridge: Cambridge University Press.
Wyse, D., Andrews, R., and J. Hoffman (eds.) (2010). The Routledge International Handbook of English, Language and Literacy Teaching. New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: