Jak uczymy się słownictwa w języku obcym: Badania i testowanie 3301-JS2921-2ST
Przyswajanie słownictwa jest istotnym, ale trudnym aspektem nauki języka; prawdopodobnie najtrudniejszym. Jednak przyswajanie leksykałów jest fascynującym procesem – wzbudził znaczne zainteresowanie naukowe w dziedzinach takich jak przyswajanie języka drugiego i psycholingwistyka. Mimo to wiele pozostaje do zrobienia.
Ogólnym celem tego kursu jest promowanie zrozumienia nauki i badań leksykalnych, w tym sposobów sprawdzania wiedzy leksykalnej. Tematy, które zostaną omówione szczegółowo, obejmują:
• Różne aspekty związane ze znajomością słowa (forma, znaczenie i użycie; wiedza receptywna i produktywna).
• Kwestie wpływające na naukę leksykalną (np. biegłość, input lub output, liczba powtórzeń); omówione zostaną odpowiednie teorie, modele lub hipotezy.
• Projekt badania 1: Przedstawione zostaną ogólne aspekty projektowania badania.
• Projekt badania 2: Aspekty projektu badawczego, specyficzne dla słownictwa, zostaną omówione dogłębnie. Obejmują one testowanie słownictwa.
• Krytyczna analiza badań. Zaprezentowane zostaną i poddane krytycznej analizie przełomowe prace. Obejmą one wcześniejsze badania (lata 70-90) i bardziej współczesne.
• Studenci stworzą własny projekt badawczy. Może to być projekt rzeczywisty (np. do wykorzystania w pracy magisterskiej) lub wymyślony. Pomysły zostaną omówione w parach lub grupach i zostaną przekazane informacje zwrotne.
Niezależnie od poruszanego tematu, przykłady z prawdziwych (przełomowych) badań będą przedstawiane (analizowane i krytykowane) tak często, jak to możliwe. Celem jest wyjaśnienie uczącym się, w jaki sposób teoretyczne aspekty leżące u podstaw nauki słownictwa i badań są stosowane w prawdziwych badaniach empirycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Uczestnicy:
• zrozumieją co znaczy znać słowo.
• zapoznają się z aspektami, które wpływają na naukę leksykalną (a tym samym na nauczanie słownictwa).
• nauczą się kontrolować i mierzyć aspekty, które wpływają na naukę słów.
• będą mieli podstawową wiedzę na temat projektowania badań.
• będą mieli pogłębioną wiedzę o projektowaniu badań słownictwa.
• dowiedzą się jak krytycznie analizować projekt i wyniki badań.
• dowiedzą się jak zaprojektować własne badanie.
Umiejętności
Uczestnicy będą:
• lepiej rozumieć jak oceniać wiedzę leksykalną (w praktyce dydaktycznej i badaniach naukowych).
• umieli ocenić leksykalny potencjał uczenia się różnych zadań.
• w stanie mierzyć i kontrolować zmienne związane z uczestnikami i słowami, które mogą wpływać na wyniki empiryczne.
• umieli zaprojektować własne badanie oceniające uczenie się/wiedzę leksykalną.
• lepiej rozumieć proces tworzenia badania empirycznego.
Przekazywalna wiedza/umiejętności:
Uczestnicy będą:
• lepiej przygotowani do projektowania badań.
• lepiej rozumieli w jaki sposób oni (lub ich uczniowie/uczestnicy badań) uczą się słów oraz będą znali aspekty leżące u podstaw nauki leksykalnej.
• lepiej przygotowani do projektowania efektywnych zadań leksykalnych.
• w stanie zaprojektować bardziej rygorystyczne badanie.
Kompetencje społeczne:
• Słuchanie innych
• Wymiana opinii
• Praca w parach i grupach
• Dostarczanie i rozumienie konstruktywnej krytyki
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Obecność: dozwolone są 3 nieobecności.
Ocena końcowa jest średnią z:
1) Test śródsemestralny: teoretyczne aspekty związane ze znajomością słów i projektowaniem badań.
2) Prezentacja projektu: uczestnik zaprezentuje i uzasadni swój projekt badania (patrz „pełny opis”).
W przypadku, gdy uczestnik otrzyma ocenę niedostateczną, zostanie przeprowadzona trzecia forma zaliczenia. Może to być test sprawdzający wiedzę lub druga prezentacja projektu.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
1) Literatura wprowadzająca (np. podręczniki, zbiór prac):
Nation, I. S. P., & Webb, S. (2011) Researching and analysing vocabulary. Boston: Heinle Cengage Learning.
Nation, I. S. P. (2013) Learning vocabulary in another language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Perry, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer (3rd ed.). New York, United States: Routledge.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: a vocabulary research manual. London, United Kingdom: Palgrave Macmillan.
Webb, S (Ed.) (2019). The Routledge handbook of vocabulary studies. New York, United States: Routledge. (A few chapters of this book are recommended below).
2) Dodatkowa literatura (np. przeglądy literatury, przełomowe prace naukowe):
Laufer, B., & Goldstein, Z. (2004). Testing vocabulary knowledge: Size, strength, and computer adaptiveness. Language Learning, 54(3), 399-436.
Laufer, B., & Hulstijn, J. H. (2001). Incidental vocabulary acquisition in a second language: The construct of task-induced involvement. Applied Linguistics, 22(1), 1-26.
Otwinowska, A., Foryś,-Nogala, M., Kobosko, W., & Szewczyk, J. M. (2020). Learning Orthographic Cognates and Non-Cognates in the Classroom: Does Awareness of Cross-Linguistic Similarity Matter. Language Learning, 70(3), 685-731. DOI: 10.1111/lang.12390.
Otwinowska, A., & Szewczyk, J. M. (2019). The more similar the better? Factors in learning cognates, false cognates and non-cognate words. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(8), 974-991.
Pellicer-Sánchez, A., & Schmitt, N. (2010). Incidental vocabulary acquisition from an authentic novel: do things fall apart? Reading in a Foreign Language, 22(1), 31-55.
Peters, E. (2019). Factors affecting the learning of single-word items. In S. Webb (Ed.), The Routledge handbook of vocabulary studies (pp. 125-142). New York: Routledge.
Puimège, E., & Peters, E. (2019). Learner’s English vocabulary knowledge prior to formal instruction: The role of word-related and learner-related variables. Language Learning, 69(4), 943-977.
Rice, C. A., & Tokowicz, N. (2020). State of the scholarship: A review of laboratory studies of adult second language vocabulary training. Studies in Second Language Acquisition, 42, 439-470.
Schmitt, N. (2008). Review article: Instructed second language vocabulary learning. Language Teaching Research, 12(3), 329-363.
Silva, B., Kutyłowska, K. & Otwinowska, A. (2021). Learning academic words through writing sentences and compositions: Any signs of an increase in cognitive load? Language Teaching Research, 1-33. DOI: 10.1177/13621688211020421.
Spätgen, T., & Schoonen, R. (2019). Single, but not unrelated: Key issues in researching single-word items. In S. Webb (Ed.), The Routledge handbook of vocabulary studies (pp. 5111-528). New York: Routledge.
Waring, R., & Takaki, M. (2003). At what rate do learners learn and retain new vocabulary from reading a graded reader? Reading in a Foreign Language, 15(2), 130-163. Retrieved from http://nflrc.hawaii.edu/rfl/October2003/waring/waring.pdf
Webb, S. (2007). The effects of repetition on vocabulary knowledge. Applied Linguistics, 28 (1), 46-65.
Webb, S. (2019). Incidental vocabulary learning. In S. Webb (Ed.), The Routledge handbook of vocabulary studies (pp. 225-239). New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: