Podstawy statystyki inferencyjnej przy użyciu IBM SPSS 3301-JS2920
Prowadząc badania, badacze często zbierają dane liczbowe, aby odpowiedzieć na pewne pytania i/lub przetestować określone hipotezy. Zebrane dane zawsze opowiadają historię, ale ta historia staje się o wiele bardziej interesująca, gdy możliwe jest uogólnienie wyników. To znaczy, gdy można twierdzić, że wyniki uzyskane w badaniu można uogólnić na szerszą populację. Co jest bardziej interesujące? Aby móc powiedzieć, że 1) metoda A działa lepiej niż metoda B w grupie 50 badanych uczniów, czy 2) metoda A działa lepiej niż metoda B w ogóle wśród polskich uczniów? Druga opcja to znacznie bardziej przydatne odkrycie. Aby jednak móc to stwierdzić, potrzebna jest statystyka. Oprogramowanie statystyczne teraz właśnie wykonuje wszystkie obliczenia dla badaczy.
Ten kurs ma na celu zapoznanie uczestników z podstawami statystyki inferencyjnej za pomocą IBM SPSS, popularnego oprogramowania statystycznego. Kurs ma głównie charakter praktyczny, skupia się na sprawdzaniu danych, porządkowaniu danych i prowadzeniu analiz statystycznych za pomocą oprogramowania. Jednak należy objaśnić kilka potrzebnych zagadnień teoretycznych, zwłaszcza na początku kursu. Uczestnicy nie muszą znać wcześniej żadnych zagadnień z zakresu statystyki. Oczekuje się od uczestników jedynie podstawowej znajomości matematyki.
Tematy poruszane na kursie to:
1. Znaczenie statystyki
2. Zmienne i organizacja danych
3. SPSS interface
4. Założenia testowe i prowadzenie diagnostyki danych
5. Porównanie dwóch średnich (testy t i alternatywy nieparametryczne)
6. Porównanie dwóch lub więcej średnich (ANOVA i alternatywy nieparametryczne)
7. Korelacje
8. Prosta i wielokrotna regresja liniowa
9. Założenia regresji liniowych
10. Diagnozowanie reszt i wykrywanie wartości odstających
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Uczestnik:
- zrozumie znaczenie dobrze zorganizowanego projektu badawczego do analizy danych;
- zrozumie format danych z popularnych projektów badań korelacyjnych i eksperymentalnych;
- zrozumie wyniki przeprowadzonych badań.
Umiejętności
Uczestnik będzie:
- w stanie zarządzać dużymi zbiorami danych do przyszłych analiz;
- w stanie analizować dane, sprawdzać założenia w danych i uczyć się różnych sposobów radzenia sobie z założeniami w danych;
- potrafił przeprowadzić najczęstsze analizy statystyczne (T-test, ANOVA, korelacje, regresje liniowe);
- w stanie potwierdzić wiarygodność znalezionych wyników;
- w stanie przedstawić wyniki najczęstszych analiz statystycznych;
- potrafił wyciągać wnioski z danych.
Kompetencje społeczne:
- Słuchanie innych
- Wymiana opinii
- Praca w parach i grupach
- Dostarczanie i rozumienie konstruktywnej krytyki
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wyliczana będzie na podstawie:
- zadań praktycznych w trakcie kursu (50% oceny).
- końcowego testu praktycznego, który będzie składał się z szeregu krótkich zadań (50% oceny).
Obecność: dozwolone są 3 nieobecności.
W przypadku, gdy uczestnik otrzyma ocenę niedostateczną, zostanie poproszony o zrobienie drugiego końcowego testu praktycznego (tj. drugi zestaw krótkich zadań).
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Kurs jest w większości praktyczny. Niezbędny materiał teoretyczny zostanie przekazany przez prowadzącego. Poniższa lista odnosi się do pozycji, które mogą być przydatne w przypadku, gdy uczestnicy zamierzają zgłębić tematy omawiane na kursie.
Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th Ed.). Los Angeles: Sage.
Howell, D. C. (2013). Statistical methods for Psychology (8th Edition). Belmont: Wadsworth.
Salkind, N. J., & Frey, B. B. (2019). Statistics for people who (think they) hate statistics (7th Ed.). Los Angeles: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: