Motywacja a uczenie się i nauczanie języka angielskiego 3301-JS2917
Kurs ten jest poświęcony zagadnieniu motywacji – jednemu z najważniejszych determinantów sukcesu w nauce języków obcych. Omawiane są na nim: definicje, modele motywacji, jej rodzaje, rozwój badań na ten temat i współczesna teoria motywacji. Prezentowane są również ściśle związane z nią koncepcje, na przykład: międzynarodowa postawa, chęć komunikowania się, czy autonomia oraz kontekst kulturowy, językowy i inne. Przedstawione są na tym kursie istotne psychologiczne, społeczne i kognitywne aspekty procesu edukacji językowej, takie jak rozwijanie współpracy między uczniami na lekcji, czy budowanie pozytywnej atmosfery przez nauczyciela, wpływające korzystnie na motywację. Omawiane są strategie stosowane wśród uczniów w różnych grupach wiekowych, mające na celu podtrzymywanie lub podwyższanie zmieniającej się na przestrzeni lat motywacji. Studenci zdobywają wiedzę na temat organizacji pracy na lekcjach, tworzenia programów nauczania, stosowania odpowiednich materiałów, nowych technologii oraz podawania informacji zwrotnej i ewaluacji dla osiągnięcia tego celu. Przedstawione są także istotne aspekty motywacji nauczyciela do pracy, jak również problem demotywacji wśród nauczycieli i uczniów.
Zagadnienia:
1. Motywacja w psychologii edukacyjnej i w nauczaniu języków obcych - definicje, rozwój badań i teorii.
2. Dynamiczny charakter motywacji, jej rodzaje, współczesny model motywacji i związane z nim koncepcje.
3. Własny system motywacyjny w przyswajaniu języka drugiego (J2) wg. Dörnyei’a (2005).
4. Międzynarodowa postawa, chęć komunikowania się, autonomia, rola kontekstu w przyswajaniu języka oraz inne koncepcje a motywacja.
5. Zachowania nauczyciela i atmosfera oraz procesy psychologiczne, społeczne i kognitywne na lekcjach języka obcego a motywacja.
6. Motywacja i rola osób dorosłych w przyswajaniu języka angielskiego przez dzieci.
7. Strategie motywacyjne w nauczaniu dzieci, nastolatków i osób dorosłych. Zmienność motywacji w zależności od kontekstu.
8. Organizacja pracy na lekcji, informacja zwrotna i ewaluacja a motywacja.
9. Materiały i programy do nauczania języka angielskiego a motywacja.
10. Nowe technologie, przyswajanie języka poza klasą szkolną w środowisku nieformalnym i nauczanie zdalne a motywacja.
11. Rozwój osobisty nauczyciela i jego motywacja. Zależność pomiędzy motywacją nauczyciela a ucznia.
12. Problem demotywacji wśród nauczycieli i uczniów języków obcych.
13. Podsumowanie i ewaluacja.
Kurs przeznaczony dla studentów II stopnia studiów stacjonarnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie:
- w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia motywacji w dydaktyce języków obcych (K_W01)
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej na temat motywacji w procesie przyswajania języków obcych (K_W02)
Umiejętności: Absolwent potrafi:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu dydaktyki języków obcych (K_U01)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo, w szczególności dydaktyki języków obcych (K_U03)
- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym – w zakresie dydaktyki języków obcych (K_U04)
- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w dydaktyce języków obcych (K_U05)
- uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu (K_U08)
- przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) (K_U09)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do:
- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia (K_K03)
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocenę uzyskuje się za prezentację ustną końcową i projekty zadań do zastosowania w klasie szkolnej. Brane jest również pod uwagę aktywne uczestnictwo w dyskusjach.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe - ponowna prezentacja ustna oraz powtórne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Literatura
Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: CUP.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Dörnyei, Z., MacIntyre, P. D., & Henry, A. (eds.) (2015). Motivational Dynamics in Language Learning. Bristol: Multilingual Matters.
Dörnyei, Z., & Murphey, T. (2003). Group Dynamics in the Language Classroom. Cambridge: CUP.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2001). Teaching and Researching Motivation. Harlow: Pearson Education.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (eds.) (2009). Motivation, Language Identity and the L2 Self. Bristol: Multilingual Matters.
Gardner, R. C. (1985). Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation. London: Edward Arnold.
Hadfield, J., & Dörnyei, Z. (2013). Motivating Learning. London: Routledge.
Lasagabaster, D., Doiz, A., & Sierra, J. M. (eds.) (2014). Motivation and Foreign Language Learning: From Theory to Practice. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Murray, G., Gao, X., & Lamb, T. (eds.) (2011). Identity, Motivation and Autonomy in Language Learning. Bristol: Multilingual Matters.
Singer, D. G., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (eds.) (2006). Play=Learning: How Play Motivates and Enhances Children’s Cognitive and Social-Emotional Growth. Oxford: OUP.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for Language Teachers. Cambridge: CUP.
Wybór artykułów o motywacji w nauczaniu i uczeniu się języka angielskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: