Zróżnicowane podejście w nauczaniu języka obcego 3301-JS2916
W obecnym systemie kształcenia nauczyciel języków obcych powinien wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby swoich uczniów, którzy to mogą różnić się między sobą pod względem umiejętności językowych i poznawczych. Podejście integracyjne zakłada nauczanie w jednej klasie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tych o wysokich umiejętnościach poznawczych, uczniów zdolnych, oraz uczniów z różnym doświadczeniem edukacyjnym i językowym.
Zgodnie z obowiązującymi standardami, nauczyciel musi dostosować nauczanie tak, aby zapewnić postęp w nauce wszystkich uczniów w klasie. Pojęcie zróżnicowania wynika zatem z podejścia skoncentrowanego na uczniu.
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z koncepcją zróżnicowania, jego teoretycznymi podstawami, oraz jak w praktyce realizować ten koncept w klasie języka angielskiego jako obcego. W trakcie kursu będą omawiane następujące zagadnienia: Learner-Centered Model (LCM, McCombs i Miller, 2007), Dynamic assessment (DA), Group dynamic assessment (G-DA, Poehner, 2009), Multisensory Structured Learning (MSL; Schneider i Ganschow, 2000), Universal Design for Learning (UDL; Hall, Meyer, & Rose, 2012), and SMART targets (Lloyd & Berthelot, 1992).
Praktyczna część zajęć zakłada pisanie krótko- i długoterminowych celów uczenia się w odniesieniu do potrzeb poszczególnych grup uczniów i rozwijania różnych umiejętności językowych tak, aby zapewnić postęp w nauce wszystkich uczniów. Uczestnicy po zakończeniu kursu będą mogli odpowiedzieć na następujące pytania: Jak rozpoznać odpowiednio potrzeby uczniów? Jak grupować uczniów zgodnie z ich potrzebami dla realizacji różnych zadań klasowych? Jaki rodzaj zróżnicowania jest najkorzystniejszy dla poszczególnych uczniów i całej klasy?
Kurs ma na celu połączenie koncepcji teoretycznych z praktyką w klasie. Uczestnicy kursu dowiedzą się jak modyfikować materiały dydaktyczne dostępne na rynku i przygotowywać plany lekcji dla różnych grup uczniów. Uczestnicy kursu będą również rozwijać różne umiejętności na poziomie akademickim, takie jak analiza i interpretacja wyników badań, przedstawianie argumentów i prezentacja tematu w formie wystąpienia ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo w zakresie tematyki zwiazanej ze zróżnicowanym podejściem w nauczaniu języka obcego
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w zakresie tematyki zwiazanej ze zróżnicowanym podejściem w nauczaniu języka obcego
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie tematyki zwiazanej ze zróżnicowanym podejściem w nauczaniu języka obcego
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w zakresie tematyki zwiazanej ze zróżnicowanym podejściem w nauczaniu języka obcego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- zadania pisemne w trakcie kursu (50% oceny),
- egzamin końcowy (50% oceny).
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
• Blaz, D. (2006). Differentiated Instruction: A Guide for World Language Teachers (2nd ed.). New York: Routledge.
• Hall. T. E., Meyer, A., & Rose, D. H. (2012). Universal design for learning in the classroom : practical applications. London : Guilford Press.
• Lantolf, J. & Poehner, M. (2013). The unfairness of equal treatment: objectivity in L2 testing and dynamic assessment. Educational Research and Evaluation, 19(2-3), 141-157.
• McCombs, B. L., & Miller, L. (2009). The school leaders guide to learner-centered education: From complexity to simplicity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
• Poehner, M. (2009). Group Dynamic Assessment: Mediation for the L2 Classroom. TESOL Quarterly ,43(3), 471-491.
• Poehner, M., & Infante, P. (2017). Mediated Development: A Vygotskian Approach to Transforming Second Language Learner Abilities. TESOL Quarterly, 51(2), 332-357.
• Differentiation in the Modern Languages Classroom. eds Manuel
• Raya, J. & Lamb, T. (2003). Differentiation in the Modern Languages Classroom. Frankfurt am Main: Peter Lang.
• Rose, T. (2016). The End of Average: How to Succeed in a World That Values Sameness. HarperOne.
• Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed Ability Classrooms, 2nd ed. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
• Tomlinson, C.A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners, 2nd ed. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: