Strategie uczenia się w kontekście języka obcego i drugiego 3301-JS2914
Skuteczne uczenie się języków wymaga aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się. Aby skutecznie uczyć się języka obcego, uczeń powinien planować swój proces uczenia się, monitorować podjęte działania i dążyć do skutecznego rozwiązywania problemów językowych. Rola nauczyciela w rozwijaniu strategicznego podejścia i autonomii jest bardzo ważna i obejmuje rozwijanie świadomości procesów uczenia się, co w rezultacie pomaga uczniowi rozwinąć niezależność.
W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się z różnymi definicjami strategii uczenia się języków obcych, ich taksonomii oraz znaczeniu indywidualnych różnic w rozwijaniu strategicznego uczenia się w poszczególnych umiejętnościach językowych. Uczestnicy dowiedzą się również o metodach prowadzenia badań w zakresie strategii oraz będą analizować i oceniać wyniki badań. W trakcie zajęć będą również omówione podejścia w nauczaniu strategii w klasie języka angielskiego jako obcego.
Ponieważ kurs ma na celu połączenie pojęć teoretycznych z praktyką, uczestnicy będą analizować własny proces uczenia się języków obcych i praktykę pedagogiczną w celu wprowadzenia nauczania strategii w klasie języka angielskiego jako obcego.
Ponadto, w trakcie kursu będą omawiane następujące zagadnienia: samoregulacja, strategie kognitywne, metakognitywne i afektywne, od czego zależy przyswajanie i korzystanie strategii oraz ich transfer, CALLA (Cognitive Academic Language Learning Approach) i ‘strategic classroom’.
Uczestnicy kursu będą również rozwijać różne umiejętności na poziomie akademickim, takie jak analiza i interpretacja wyników badań, przedstawianie argumentów i prezentacja tematu w formie wystąpienia ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy będą w stanie odpowiedzieć na następujące pytania: Jakie strategie uczniowie stosują przy nauce słownictwa, gramatyki i pisowni, czy też podczas zadań z czytania i słuchania ze zrozumieniem? Jak oceniać na bieżąco wykorzystanie strategii przez uczniów? Jak nauczać strategie uczenia się w klasie języka angielskiego jako obcego?
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023:
Wiedza:
• zna definicje strategii uczenia się i autonomii w uczeniu się
• zna różne taksonomie strategii uczenia się w językach obcych
• wie jak rozwijać strategiczne podejście wśród uczniów w klasie języka angielskiego jako obcego
• wie jak różnice indywidualne wśród uczniów wpływają na korzystanie z poszczególnych strategii
Umiejętności:
• będzie w stanie analizować i myśleć krytycznie o wynikach badań w zakresie strategii uczenia się w językach obcych
• będzie w stanie przeanalizować własny proces uczenia się i nauczanie w odniesieniu do strategii uczenia się w odniesieniu do rozwijania różnych umiejętności w języku angielskim
• będzie w stanie wprowadzić strategiczne podejście na lekcji angielskiego jako obcego
• będzie w stanie krytycznie analizować teksty naukowe i przedstawić argumenty
• będzie w stanie analizować i interpretować wyniki badań oraz syntezować różne zagadnienia
• będzie mógł przedstawić temat w formie prezentacji ustnej i odpowiedzieć na pytania dotyczące omawianego tematu
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023:
Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań w zakresie strategii uczenia się w języku obcym i drugim
K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w zakresie strategii uczenia się w języku obcym i drugim
Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu strategii uczenia się w języku obcym i drugim
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach teamtyki dotyczęcej strategii uczenia się w języku obcym i drugim
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki strategii uczenia się w języku obcym i drugim
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Absolwent jest gotów do
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
Kryteria oceniania
Prezentacja grupowa - 50% oceny końcowej
Kwestionariusz do wypełnienia po zakończeniu kursu
Końcowy zadanie pisemne - 50% oceny końcowej
Obecność - min. 80%
Zaliczenie poprawkowe - ponowne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Rozdziały z nastepujących pozycji:
• Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. London: Longman.
• Cohen, A., & Macaro, E. (2007). Language Learner Strategies: 30 Years of Research and Practice. Oxford: OUP
• Grenfell, M.J., & Harris, V. (2017). Language Learner Strategies. Contexts, Issues and Applications in Second Language Learning and Teaching. Bloomsbury Publishing.
• Griffiths, C. (2013). The Strategy Factor in Successful Language Learning. Multilingual Matters.
• Little, D., Dam, L., & Legenhausen, L. (2017). Language Learner Autonomy. Theory, Practice and Research. Multilingual Matters.
• O’Malley, J. M., & Uhl Chamot, A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: CUP.
• Oxford, R. L. (1991). Language Learning Strategies. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
• Oxford, R.L. (2017). Teaching an Researching Language Learning Strategies. Self-regulation in Context (2nd ed.). Routledge.
Dodatkowa literatura dla poszczególnych grup w celu przygotowania prezentacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: