Nauczanie języka angielskiego jako obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3301-JS2913
Pojęcie „specjalne potrzeby edukacyjne” (SPE) dotyczy różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe. Najczęściej występujące to specyficzne trudności w uczeniu się, w tym dysleksja rozwojowa, czyli trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, dyspraksja, czyli zaburzenie koordynacji ruchowej, deficyt uwagi i nadpobudliwość (ADHD). Inne specjalne potrzeby edukacyjne to specyficzne zaburzenia językowe, zespół Downa i Aspergera, oraz zaburzenia sensoryczne.
Uczniowie ze SPE często mają trudności z nauką języka obcego, ponieważ przetwarzają informację w inny sposób. Dlatego też nauczyciele muszą rozważyć różne podejścia w nauczaniu, tak aby odpowiednio dostosować wymagania do specyficznych potrzeb i możliwości tych uczniów.
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z zagadnieniem SPE w kontekście nauczania języka angielskiego jako obcego. W rezultacie uczestnicy zapoznają się z różnymi podejściami w nauczaniu uczniów ze SPE, tak aby zapewnić integrację tych uczniów w klasie. Uczestnicy po zakończeniu kursu będą mogli odpowiedzieć na następujące pytania: Jak SPE wpływają na rozwój umiejętności językowych w kontekście języka angielskiego jako obcego?, Jakie są najbardziej skuteczne podejścia w nauczaniu języka angielskiego uczniów ze SPE?, Jak skutecznie dostosować warunki w klasie do potrzeb tych uczniów? Jak nauczać umiejętności słuchania, mówienia, czytania i pisania?, Jak nauczać gramatyki, słownictwa i pisowni?, Jak przystosowywać materiały dydaktyczne i dynamikę zajęć, tak aby zapewnić oczekiwany postęp w nauce uczniów ze SPE?
W trakcie kursu zostaną poruszone inne tematy związane ze SPE, w tym podejście integracyjne, psychologiczne aspekty SPE, SPE na różnych etapach rozwoju, rozpoznawanie SPE oraz ramy prawne dotyczące SPE w różnych krajach.
Celem kursu jest połączenie koncepcji teoretycznych z praktyką w klasie. Uczestnicy będą na przykład analizować dostępne na rynku materiały dydaktyczne w odniesieniu do zalecanych podejść w nauczaniu osób ze SPE, a także przygotowywać plany lekcji oraz materiały dydaktyczne wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu SPE i nauczania języka angielskiego jako obcego. Uczestnicy będą również rozwijać różne umiejętności na poziomie akademickim, takie jak analiza i interpretacja wyników badań, przedstawianie argumentów i prezentacja tematu w formie wystąpienia ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
- w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych w odniesieniu do tematyki związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_W01)
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do tematyki związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_W09)
Umiejętności: Absolwent potrafi
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa do tematyki związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_U01)
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo w odniesieniu do tematyki związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_U03)
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe w zakresie językoznawstwa i specjalnych potrzeb edukacyjnych (K_U04)
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07)
uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu (K_U08)
przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) (K_U09)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia (K_K03)
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- praca grupowa - prezentacja w PowerPoint (50% oceny),
- Kwestionariusz do wypełnienia po zakończeniu kursu
- esej końcowy (50% oceny).
Obecność - min. 80%
Zaliczenie poprawkowe - ponowne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Kormos, J. (2017). The Second Language Processes of Students with Specific Learning Difficulties. New York: Routledge.
Kormos, J. & Smith, A.M. (2012). Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. Multilingual Matters.
Kormos, J. & Kontra, E.H. (2008), Language learners with special needs. Bristol: Multilingual Matters.
Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
Schneider, E., & Crombie, M. (2003). Dyslexia and foreign language learning. NY: David Fulton Publishers.
http://www.dystefl.eu/
DSM-5 (2013). APA
Dodatkowa literatura dla poszczególnych grup w celu przygotowania prezentacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: