Metody badań w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce 3301-JS2912
Studia II stopnia (magisterskie)
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Zajęcia mają za zadanie przedstawić zasady pracy naukowej od sformułowania problemu badawczego i pytań, przez opracowanie postępowania badawczego, kontrolę zmiennych, wybór metod i technik badawczych, po zebranie danych, ich analizę, interpretację i przedstawienie w formie artykułu lub rozdziału pracy. Omówiona ścieżka dotyczy szeroko pojętych badań z zakresu językoznawstwa stosowanego i psycholingwistyki. Pokazuje, jak rygorystyczne podejście metodologiczne prowadzi do sukcesu w postaci publikacji naukowej lub rozdziału badawczego pracy magisterskiej.
Ważną składową kursu będzie stanowić omawianie artykułów naukowych. Uwaga zostanie zwrócona na zagadnienia związane z konstrukcją abstraktu oraz układem i kompozycją całego artykułu akademickiego o charakterze badawczym. Na zajęciach będą omawiane przykładowe artykuły dotyczące badań o charakterze ilościowym (korelacyjnych i eksperymentalnych) i jakościowym. Zwrócimy też uwagę na sposoby sporządzenia bibliografii, styl APA, etc.
W szczególności, poruszone zostaną następujące zagadnienia:
1. Co to są badania naukowe? Jakie typy badań znamy? Analiza abstraktów.
2. Proces badania naukowego: podstawowe kroki.
3. Podstawowe paradygmaty badawcze.
4. Badania korelacyjne – pogłębienie wiadomości. Analiza artykułu naukowego.
5. Badania eksperymentalne – pogłębienie wiadomości. Analiza artykułu naukowego.
6. Badania jakościowe. Triangulacja w językoznawstwie stosowanym. Analiza artykułu naukowego.
7. Narzędzia badawcze w językoznawstwie stosowanym i przyswajaniu języka.
8. Techniki zbierania danych w językoznawstwie stosowanym i
przyswajaniu języka.
9. Korpus językowy jako narzędzie i przedmiot badań.
10. Narzędzia do kodowania i analizy danych.
11. Analiza danych – wprowadzenie do podstaw statystyki z SPSS.
12. Komunikacja naukowa i pisanie akademickie: książki, artykuły, logika tekstu akademickiego. Etyka badań naukowych.
Przedmiot dedykowany programowi
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kurs ma dostarczyć wiedzy na temat formułowania problemów badawczych, pomiaru zmiennych oraz metod planowania badań i analizy wyników w badaniach z zakresu językoznawstwa stosowanego.
W zakresie wiedzy student:
- Rozumie specyfikę wiedzy naukowej i specyfikę badań z zakresu glottodydaktyki, rozróżnia typy badań jakościowych i ilościowych [K_W08, K_K17].
- Posiada podstawową wiedzę i umiejętności definiowania i operacjonalizacji pojęć w badaniach nad językiem i badaniach glottodydaktycznych [K_W12, K_U03]
- Posiada wiedzę w zakresie definiowania problemów badawczych, planowania badań i analizy ich wyników oraz potrafić wskazać typowe błędy popełniane w planowaniu badań [K_W09, K_U03]
- Zna podstawowe paradygmaty badawcze oraz narzędzia w badaniach językoznawczych i glottodydaktycznych, w tym narzędzia korpusowe. .
- Zna zasady etyczne obowiązujące w badaniach językoznawczych i
glottodydaktycznych i rozumie ich znaczenie społeczne [K_K03]
W zakresie nabytych umiejętności student:
- Formułuje prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wykazuje błędy w definicjach [K_U01, K_U04, K_U10]
- Potrafi zaprojektować wskaźniki pojęć w badaniach nad językiem [K_U02, K_U03, K_U04]
- Potrafi wskazać błędy w planach eksperymentalnych i sposoby ich uniknięcia [K_U04]
W zakresie nabytych kompetencji społecznych student:
- Potrafi krytycznie ocenić publikacje empiryczne i teoretyczne
[K_K02]
- Potrafi ocenić zakres stosowalności zdobytej wiedzy teoretycznej i wyników badań [K_K02]
- Zna i stosuje zasady etyczne w badaniach naukowych [K_K06]
Kryteria oceniania
Dopuszcza się 2 nieobecności.
Ocena końcowa zależy od kilku czynników
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30%
- Wiedza: jakość komentarzy po przeczytaniu zadanej literatury, uczestnictwo w dyskusji.
- Język: płynność i poprawność wypowiedzi, w tym użycie słownictwa danego dla dziedziny.
2. Test w połowie semestru: 50%
- Wiedza: pytania otwarte i zamknięte (Prawda/Fałsz; wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk). Test bazuje na tekstach do czytania i dyskusji w klasie.
- Język: płynność i poprawność wypowiedzi pisemnej, w tym użycie słownictwa danego dla dziedziny.
3. Prezentacja na koniec semestru: 20%
- Język: płynność i poprawność wypowiedzi ustnej, w tym użycie języka akademickiego.
Oceny z testu
5 - 93-100%
4+ - 85-92%
4 - 77-84%
3+ - 69-76%
3 - 60-68%
2 - mniej niż 60%
Literatura
Bedyńska, S. & Cypiańska, M. (red.) (2013) Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Dörnyei, Z. (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: OUP.
Loewen, S. & Plonsky, L. (2016) An A-Z of Applied Research Methods. London: Palgrave.
Mackey, A. Gass, S. (eds.) (2012) Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell.
Perry Jr, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer. Routledge.
Van Peer, W. Hakemulder, F., Zyngier, S. (2012) Scientific Methods for the Humanities. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Schimel, J. (2012). Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded. Oxford: Oxford University Press.
Wilczyńska, W. & Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon
Wray, A. & Bloomer, A. (2006) Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Hodder Education.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: