Przyswajanie i nauka języka obcego w szkole podstawowej 3301-JS291
Kurs jest poświęcony teoretycznym zagadnieniom wczesnego przyswajania języka obcego/drugiego przez dziecko. Omawia się w nim etapy rozwoju poznawczego dziecka, rozwój językowy i jego związki z rozwojem poznawczym, a także implikacje tej wiedzy dla dydaktyki języka obcego. Prezentuje się też zagadnienia wczesnego startu językowego w krajach Unii Europejskiej i omawia możliwości wspierania rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dziecka poprzez naukę języka obcego. Studenci uzyskują także wiedzę o planowaniu kursów językowych, opracowywaniu programów nauczania języka i kultury, oraz o sposobach testowania osiągnięć uczniów i ewaluacji materiałów nauczania. Kurs może być realizowany jako element oferty z zakresu językoznawstwa stosowanego.
W toku kursu omawia się następujące tematy:
1 i 2. Rozwój pierwszego języka (etapy rozwoju poznawczego dziecka, etapy rozwoju językowego, naturalna kolejność akwizycji, błąd, cechy języka dorosłych w kontakcie z dzieckiem, strategie opanowywania języka). 3 i 4. Rozwój języka drugiego/obcego (etapy rozwoju języka drugiego/obcego, strategie uczenia się i komunikacyjne, błąd, porównanie etapów rozwoju języka pierwszego i drugiego, potrzeby komunikacyjne.
5. Mity i rzeczywistość w kształceniu językowym dziecka (popularne przekonania na temat sukcesu w nauce języka i sposobów jego osiągania, oczekiwania rodziców wobec kursu językowego, a wyniki badań nad przyswajaniem języka obcego przez dziecko i przez osoby dorosłe).
6. Podejścia i metody nauczania. Implikacje przyswajania języka pierwszego i drugiego dla dydaktyki języka obcego (wnioski pod adresem planowania kursu językowego, momentu rozpoczynania nauki, celów i stosowanych procedur, roli języka ojczystego w tym procesie oraz pod adresem kształcenia nauczycieli).
7. Konstrukcja programu nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (typy programu nauczania, rodzaje celów programowych, selekcja i gradacja treści nauczania, określanie zakresu pożądanych umiejętności).
8 i 9. Metody nauczania w szkolnictwie podstawowym - rola języka obcego we wspieraniu rozwoju dziecka (program nauczania języka angielskiego a program szkoły i tak zwane kompetencje kluczowe, aktywności językowe wspierające rozwój intelektualnym emocjonalny i społeczny dziecka, wspieranie rozwoju pamięci, kształtowanie stylów poznawczych, nauczanie języka i kultury).
10. Materiały nauczania w szkolnictwie podstawowym (materiały stosowane w Polsce, ewaluacja podręcznika, ewaluacja poszczególnych aktywności, adaptacja materiałów, tworzenie materiałów własnych, włączanie uczniów w proces tworzenia materiałów).
11. Testowanie i ocenianie nietestowe (sposoby oceniania w podejściu komunikacyjnym, testy, Portfolio jezykowe, egzaminy międzynarodowe, np. system Cambridge Young Learners exams).
12. Trudności w procesie uczenia się (dysleksja, nauka języka obcego uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych).
13 i 14. Najnowsze badania nad procesem uczenia się języka obcego przez dzieci i płynące z nich wnioski dydaktyczne - raporty badawcze Unii Europejskiej.
Zaliczenie uzyskuje się na podstawie referatu i pisemnej pracy semestralnej.
Kurs przeznaczony dla studentów I stopnia studiów stacjonarnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne teorie i badania nad przyswajaniem języków przez dzieci w szkole podstawowej
K_W03 opisy metodologii i rozwoju badań językoznawczych w ramach dydaktyki języków obcych
K_W05 w zaawansowanym stopniu procesy rozwoju gramatyki, składni, fonetyki, morfologii, pragmatyki języka angielskiego u dzieci w szkole podstawowej
K_W07 trendy w badaniach językoznawczych nad edukacją językową dzieci, prowadzonych przy użyciu różnych metod i narzędzi i zgłębiających aktualne problemy badawcze
Umiejętności: Absolwent potrafi:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, w szczególności dydaktyki języków obcych
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach dydaktyki języków obcych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dydaktyki języków obcych
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego w dziedzinie dydaktyki języków obcych, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej w zakresie nauczania i uczenia się języków obcych oraz norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Prezentacja ustna i praca projektowa pisemna.
Sposób zaliczenia: ocena prezentacji ustnej i prac pisemnych. Brane jest również pod uwagę aktywne uczestnictwo w dyskusjach.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe - ponowna prezentacja ustna oraz powtórne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Literatura
Ellis, R. 1995. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Johnstone, R. 2002. Addressing the Age Factor: Some Implications for Languages. Strasbourg: Council of Europe (http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/JohnstoneEN.pdf).
Kubanek, A. R. Johnstone, P. Edelenbos. 2006. The Main Pedagogical Principles Underlying the Teaching of Foreign Languages to Very Young Learners (http://ec.europa.eu/education/policies/lang/key/studies_en.html).
Komorowska, H. 1997. "Organisation, Integration and Continuity" In: P. Doye (ed.) Foreign Language Learning in Primary School. Strasbourg: Council of Europe.
Komorowska, H. 2005. Programy nauczania w kształceniu ogólnym i w kształceniu językowym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Komorowska H. Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego - kontrola - ocena - testy. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Lightbown, P. N. Spada. 2006. How Languages Are Learned. Oxford: OUP.
Munoz, C. 2006. Age and Rate of Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters.
Wybór artykułów, podręczników do nauki języka angielskiego i programów nauczania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: