Metody badań́ w komunikacji międzykulturowej, w szczególności w pragmatyce międzykulturowej 3301-JS2904
Kurs poświęcony jest metodologii badań językoznawczych, szczególnie z zakresu komunikacji i pragmatyki międzykulturowej. Kurs ma na celu przygotowanie studentów do krytycznej analizy badań, oceny stosownych metod zbierania i analizowania danych w zależności od pytań badawczych. W trakcie kursu studenci poznają powody dla których warto badania z zakresu pragmatyki międzykulturowej przeprowadzać – czego można się dowiedzieć, jak zbierać i analizować dane, oraz jakie mają potencjalne zastosowania w nauczaniu języka angielskiego jako obcego. Kurs wyposaża w podstawowy zakres teorii potrzebny do analizy oraz tworzenia badań językoznawczych.
Analizowany materiał to głównie badania z zakresu pragmatyki międzykulturowej.
Podłoże teoretyczne stanowią: podstawowe zagadnienia związane z komunikacją międzykulturową, teorie badań ilościowych, jakościowych i korpusowych
Praca podczas zajęć i w domu to analiza badań, czytanie tekstów, praca projektowa indywidualna oraz grupowa, dyskusje.
Spodziewane wnioski z zajęć dotyczą badań z zakresu komunikacji międzykulturowej, projektowania i przeprowadzania badania, oraz analizowania danych. Spodziewane wnioski dotyczą również zainteresowania tego typu badaniami i możliwościami aplikacji wyników badań do nauczania języka angielskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań dotyczących przyswajania języka, a w szczególności pragmatyki; potrafi krytycznie ocenić i zaprojektować badanie dobierając odpowiednią metodę (której użycie potrafi umotywować) do celów badania. Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Prezentacja interaktywna (20%), Analiza Artykułu (20%), Projekt (60%)
Literatura
Barron, A. (2003). Acquisition in interlanguage pragmatics. learning how to do things with words in a study abroad context. Philadelphia, PA, USA: John Benjamins Publishing Company.
Chiappini F., Haugh M. (Eds.). (2009). Face, communication and social interaction. Bargiela-London, GBR: Equinox Publishing Ltd.
Félix-Brasdefer, J. C. (2008). Politeness in Mexico and the United States : A contrastive study of the realization and perception of refusals. Amsterdam, NLD: John Benjamins Publishing Company.
Garner M., Wagner C. and Kawulich B. (Eds.). (2009) Teaching research methods in the social sciences. Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Group.
Lotman, J. (2009). In Grishakova M. (Ed.). Semiotics, communication and cognition : Culture and explosion. Berlin, DEU:
Mouton de Gruyter.
Martínez-Flor A., Usó-Juan E. (Eds.). (2010).Speech act performance : Theoretical, empirical and methodological issues. Amsterdam, NLD: John Benjamins Publishing Company.
Mefalopulos, P. (2008). Development communication sourcebook : Broadening the boundaries of communication. Herndon, VA, USA: World Bank Publications.
Moder C. L., Martinovic-Zic A. (Eds.). (2004). Discourse across languages and cultures. Philadelphia, PA, USA: John Benjamins Publishing Company.
Nakane, I. (2007). Silence in intercultural communication : Perceptions and performance. Amsterdam, NLD: John Benjamins Publishing Company.
Ogiermann, E. (2009). On apologising in negative and positive politeness cultures. Amsterdam, NLD: John Benjamins Publishing Company.
Thije J. D. t. (Ed.). (2006).Beyond misunderstanding : Linguistic analyses of intercultural communication. Philadelphia, PA, USA: John Benjamins Publishing Company.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: