Projektowanie zadań w nauczaniu języka obcego /rozwijanie sprawności językowej/ 3301-JS2902
W czasie kursu studenci zapoznają się z wiedzą na temat charakteru czterech sprawności językowych, ich przyswajania i nauczania w języku angielskim jako obcym w powiązaniu z systemem zasad stosowanych w projektowaniu zadań językowych. Studenci uczestniczą w formułowaniu i systematyzowaniu podstawowych kryteriów oceny i dopasowania różnego rodzaju zadań do ich celów (sensowność i znaczenie, przydatność w uczeniu się języka dla celów komunikacyjnych, logiczny przebieg, przydatność dla adresata tego zadania, przejrzyste polecenia, etc.), a także kształtowania materiałów autentycznych w zadania klasowe. Na podstawie tych informacji, studenci są w stanie projektować przykładowe zadania przeznaczone dla różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania, a także oceniać i modyfikować zadania z podręcznika. Zastanawiamy się nad możliwymi strategiami wspomagania poprawności językowej i kreatywności ucznia, eliminowania lęku przed mówieniem, dostarczania informacji zwrotnych, wzmacniania motywacji, a także świadomości kulturowej.
Tematyka:
1. Sprawności receptywne jako źródło inputu językowego, procesy rozumienia a procesy przyswajania języka; input językowy a input kulturowy, projektowanie stosownych zadań;
2. Szczególe trudności w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu; stopniowanie trudności w słuchaniu intensywnym, wykorzystanie transkryptu; materiał na rozumienie ze słuchu jako input w ćwiczeniu wymowy; rola słuchania ekstensywnego; rola informacji zwrotnych;
3. Sprawność czytania: zwrócenie uwagi na treść, wiedzę związaną z tekstem, strukturę dyskursu oraz słownictwo, rola kontekstu językowego i nie-językowego; projektowanie zadań czytania intensywnego i ekstensywnego, literatura jako źródło tekstów autentycznych; rola informacji zwrotnych; multimodality oraz nowe umiejętności czytania tekstu elektronicznego;
4. Output językowy: sprawności produktywne; istotne różnice pomiędzy mówieniem a pisaniem, rola planowania, prób, oraz informacji zwrotnych, ćwiczenia w pisaniu z zakresu komunikacji codziennej a pisanie tekstów akademickich;
5. Szczególne problemy w rozwijaniu sprawności mówienia; stopniowanie poziomu trudności w mówieniu; zadania na rozwijanie umiejętności konwersacji; strategie nauczyciela dla eliminowania lęku przed mówieniem, trening asertywności;
6. Pisanie o charakterze formalnym i nieformalnym; dowolność i kontrola w zadaniach w pisaniu; pisanie jako zadanie rozłożone w czasie; zadania w pisaniu wywodzące się z podejścia komunikacyjnego; ćwiczenia kontrolowane, rola informacji zwrotnych, znaczenie fazy edycji tekstu dla podnoszenia poziomu poprawności.
Uczestnicy studiują zaplanowane lektury oraz przykłady ćwiczeń, a także uczestniczą w ich omawianiu na zajęciach; studenci prezentują swoje zadania w trakcie zajęć - co najmniej po jednym na każdą sprawność; do zaliczenia studenci przedstawiają cztery własne zadania, wybrane spośród swoich prac przygotowywanych w trakcie semestru, oraz jedno zadanie pochodzące z dowolnego podręcznika z własnym komentarzem i oceną (w sumie 5 prac, przesyłanych w trakcie kursu mailem).
Kurs przeznaczony dla studentów I stopnia studiów stacjonarnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci poznają psycholingwistyczne prawidłowości procesów rozumienia i produkcji językowej w mowie i piśmie, rozumieją potrzeby ucznia języka angielskiego jako obcego w tym zakresie, rozumieją i umieją zastosować zasady projektowania zadań językowych mających na celu rozwijanie tych sprawności oraz umieją krytycznie ocenić oraz modyfikować gotowe zadania podręcznikowe.
Kształcenie na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Studenci uczestniczą w zajęciach, przygotowują zadaną lekturę, biorą udział w dyskusjach na zajęciach, przygotowują w domu i w czasie zajęć przykładowe zadania, które są prezentowane i omawiane. Ocena końcowa jest wypadkową tych składowych.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe - ponowna prezentacja ustna zadań oraz powtórne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Praktyki zawodowe
Studenci ścieżki nauczycielskiej odbywają nauczycielska praktykę zawodową w szkole.
Literatura
Celce-Murcia, M., and E. Olshtain, 2000. Discourse and Context in Language Teaching. A Guide for Language Teachers. Oxford: Oxford University Press, Part Three.
Dakowska,M., 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN, Part Six.
Dakowska, M.,2015. In Search of Processes of Language Use in Foreign Language Didactics. Frankfurt am Main: Peter Lang. Part 5.
Grabe, W., and F. L. Stoller, 2002. Teaching and Researching Reading. London: Longman. Hughes, R., 2005. Teaching and Researching Speaking. London: Longman.
Hyland, K., 2002. Teaching and Researching Writing. London: Longman.
Kormos, J., 2006. Speech Production and Second Language Acquisition. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Kroll, B., 2003. Exploring the Dynamics of Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Liontas, J. i., ed., 2018. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Chichester: Wiley and Blackwell. 8 volumes.
Rost, M., 2003. Teaching and Researching Listening. London: Longman.
Przykłady zadań z podręczników do nauki języka angielskie i inne źródła.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: