Współczesne spory i debaty w teorii i praktyce nauczania angielskiego jako języka obcego 3301-JS2901
Podstawowym celem kursu jest wprowadzenie uczestników w klimat aktualnych debat w metodyce nauczania języka obcego. Dobór kwestii spornych i ilustrujących je tekstów jest bez wątpienia subiektywny, ma jednak ambicję pokazać najważniejsze zdaniem prowadzącego kwestie sporne, w tym m. in.:
- określenie celów nauczania języka obcego
- zasady konstrukcji lekcji języka obcego ( w tym pożądany dobór i sekwencja zadań i aktywności)
- status normy językowej
- pojęcie "standardu", tym:
- zagadnienie pożądanego modelu wymowy
- status reguły gramatycznej
- pojęcie autentyczności materiału językowego
- rola i miejsce technologii w nowoczesnym kursie języka obcego.
Równie istotna jak sam dobór przedmiotu sporu będzie refleksja nad jakością argumentacji: doborem argumentów, stylem, a także poziomem (wzajemnej) agresywności uczestników sporu. Uczestnicy będą mieli za zadanie wykształcić krytyczną postawę wobec każdego tekstu poddawanego analizie, co w zamierzeniu prowadzącego pomoże w ich własnych analizach tekstów akademickich, selekcji i prioretyzacji argumentów za i przeciw danej tezy oraz zdyscyplinowanej ich prezentacji w pracach dyplomowych i magisterskich w przyszłości.
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz w projektach przewidzianych do wykonania dzięki specjalnej stronie internetowej stworzonej dla potrzeb kursu, a także uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : Współczesne spory i debaty w teorii i praktyce nauczania angielskiego jako języka obcego i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Literatura
Wybrana bibliografia:
Carter, R. & M. McCarthy (2004) "If you ever hear a native speaker, please let us know!", IATEFL Brighton Conference Selections, ed. by A. Pulverness: 116-124
Coiste, D., B. North, J. Sheils & J. Trim (2001) Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Cambridge University Press
Deller, S. & M. Rinvolucri (2002) Using the Mother Tongue, Delta Publishing
Dudeney, G. (2000) The Internet and the Language Classroom, Cambridge Univ. Press
Głowacka, B. (2002) "Kilka refleksji na temat wielojęzyczności", Języki Obce w Szkole nr 6/2002: 15-20
Hoey, M. (1991) Patterns of Lexis in Text, Oxford Univ. Press
Jenkins, J. (2002) The Lingua Franca Core, Oxford Univ. Press
Johnson, K. (2003) Designing Language Teaching Tasks, Palgrave-Macmillan
Marek, B. (2001) "Świat bez wzroku: czy uczeń niewidomy to uczeń niepełnosprawny?", Języki Obce w Szkole nr 7/2001: 28-32
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: