Nauczanie języka obcego w grupach dziecięcych 3301-JS194
Kurs jest poświęcony problematyce metod i technik nauczania języka obcego w przedszkolu oraz w szkole podstawowej. Prezentowane są techniki nauczania wymowy, pisowni, słownictwa oraz struktur gramatycznych, a także techniki rozwijania sprawności mówienia, rozumienia ze słuchu, czytania oraz pisania. Studenci zapoznają się także ze sposobami wykorzystywania w nauczaniu technik narracyjnych, gier językowych i pomocy audiowizualnych, oraz z metodami oceniania umiejętności dzieci i kryteriami oceny ćwiczeń językowych. Kurs może być realizowany jako element oferty z zakresu językoznawstwa stosowanego.
Zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom:
1. Nauczanie leksyki.
2. Nauczanie gramatyki.
3. Rozwijanie sprawności mówienia.
4. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu.
5. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem.
6. Nauczanie pisowni. Wykorzystywanie pisania jako sprawności pomocniczej.
7. Rozwijanie sprawności pisania - pisanie twórcze.
8. Video i pomoce wizualne w nauczaniu języka obcego.
9. Praca nad przygotowywaniem materiałów tworzonych przez uczniów.
10. Gry językowe.
11. Piosenka, rymowanka i wiersz jako elementy wspomagające naukę języka.
12. Drama i techniki narracyjne w nauczaniu języka obcego.
13. Materiały autentyczne i książeczki dla dzieci jako pomoc w nauce języka.
14. Ocenianie umiejętności uczniów.
15. Wdrażanie do samooceny.
Każdy z powyższych tematów jest ilustrowany przykładami ćwiczeń językowych przeznaczonych dla:
a) dzieci na etapie nauki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
b) dzieci na etapie nauki w wyższych klasach szkoły podstawowej.
Zaliczenie uzyskuje się na podstawie prezentacji zestawu ćwiczeń lub projektu "badania w działaniu" oraz na podstawie pisemnej pracy semestralnej.
Kurs przeznaczony dla studentów I stopnia studiów stacjonarnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po kursie student posiada wiedzę na temat nauczania języka obcego w grupach dziecięcych i rozwija swoje umiejętności analityczne.
WIEDZA
• ma wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
• zna terminologię używaną w językoznawstwie i językoznawstwie stosowanym właściwym dla filologii angielskiej
• zna metodologię naukową w dziedzinie językoznawstwa stosowanego
• ma wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonetyce, morfologii, pragmatyce i potrafi tę wiedzę przekazać w procesie nauczania
• ma wiedzę o procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie
• ma wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• ma wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
• ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
• ma wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• potrafi zastosować metodologię językoznawczą
• potrafi wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
• umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
• potrafi kontrolować i diagnozować poprawność użycia języka angielskiego oraz ojczystego
• potrafi używać funkcji językowych, takich jak wyrażanie wątpliwości, dystansu, egzemplifikacji, emfazy, formułowania wniosków
• potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym i społecznym
• potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu subdyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych i badawczych
• potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
• umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście filologii angielskiej
• potrafi korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym, procesie zdobywania wiedzy i sytuacjach profesjonalnych
• potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
• potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
• rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
• ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
• docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
• świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
• jest tolerancyjny, szanuje odmienne zachowania kulturowe i poglądy
Kształcenie na poziomie językowym B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie uzyskuje się na podstawie prezentacji zestawu ćwiczeń lub projektu "badania w działaniu" oraz na podstawie pisemnej pracy semestralnej. Dodatkowo brane jest również pod uwagę aktywne uczestnictwo w dyskusjach.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe - ponowna prezentacja ustna oraz powtórne napisanie prac, które zostały ocenione negatywnie.
Literatura
Cameron, L. (2014). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP
Halliwell, S. (2010). Teaching English in the Primary Classroom. Harlow: Longman.
Ioannou-Georgiou, S., Pavlou, P. (2003). Assessing Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
McKay, P. (2011). Assessing Young Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Pinter, A. (2011). Children Learning Second Languages. New York: Palgrave Macmillan.
Reilly, V., Ward, S.M. (2013). Very young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Wybór artykułów o nauczaniu i uczeniu się języka angielskiego i problemach z tym związanych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: