Ewaluacja (e-)materiałów dydaktycznych 3301-JS1911-2ST
Kurs składa się z dwóch części: początkowe zajęcia poświęcone są zasadom doboru, adaptacji, projektowania i oceny materiałów dydaktycznych. Druga część kursu będzie implementować owe zasady w praktyce i umożliwi studentom
krytyczną ocenę wybranych materiałów dydaktycznych w trakcie zająć warsztatowych.
Zajęcia 1: Wprowadzenie do kursu. Podręczniki: upodobania i antypatie. Heurystyka oceny materiałów dydaktycznych.
Zajęcia 2: Materiały ELT w perspektywie post-metodycznej i post-komunikatywnej.
Zajęcia 3: Podręczniki do nauki angielskiego na przestrzeni czasu: skarbczyk(?)
Zajęcia 4: Podsumowanie zasad planowania lekcji. Autonomia ucznia, podejście indukcyjne, podejście ‘guided-discovery’. Rola nauczyciela.
Zajęcia 5: Materiały ELT a sztuczna inteligencja: co stosować, czego unikać i dlaczego.
Zajęcia 6: Role ucznia. Charakterystyki poszczególnych grup wiekowych. Style, strategie, VAKOG, MI. Implikacje dla projektowania materiałów dydaktycznych.
Zajęcia 7: Materiały ELT dla młodszych dzieci (kl.1-3).
Zajęcia 8: Materiały ELT dla starszych dzieci (kl.4-6): wprowadzenie.
Zajęcia 9: Materiały ELT dla starszych dzieci: warsztaty.
Zajęcia 10: Materiały ELT dla młodszych nastolatków (kl.7-8): wprowadzenie.
Zajęcia 11: Materiały ELT dla młodszych nastolatków: warsztaty.
Zajęcia 12: Materiały ELT dla starszych nastolatków i młodych dorosłych: wprowadzenie.
Zajęcia 13: Materiały ELT dla starszych nastolatków i młodych dorosłych: warsztaty.
Zajęcia 14: Ocena końcowa (grupa 1/2).
Zajęcia 15: Ocena końcowa (grupa 2/2).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa stosowanego (w tym, glottodydaktyki) na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych (językoznawstwa stosowanego) w ramach filologii angielskiej.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa stosowanego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu (w tym w szczególności, w uczeniu i nauczaniu języka angielskiego jako obcego) oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe (niekiedy kulturowe) w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w dyscyplinie językoznawstwo stosowane
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego (w tym w szczególności, zawodu nauczyciela angielskiego jako języka obcego) wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie prezentacji
- praca zaliczeniowa
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Bolitho, R. and Tomlinson, B. (2009). Discover English. Macmillan Books for Teachers.
Brown, C. (2023). How well do materials evaluation schemes empower users to detect problematic social group portrayals within ELT materials? A corpus analysis. IARTEM e-journal, 15(1), DOI: https://doi.org/10.21344/iartem.v15i1.973
Cunningsworth, A. (1995). Choosing Your Coursebook. Macmillan Heinemann.
Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials, ELT Journal, 51(1), 36–42, https://doi.org/10.1093/elt/51.1.36
Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson.
Isik, A. (2018). ELT materials evaluation: A system and criteria. Theory and Practice in Language Studies, 8(7), 797–812. https://doi.org/10.17507/tpls.0807.11
Krajka, J. and Możejko, Z. P. (2011). A Framework for evaluating digital coursebooks. Academic Exchange Quarterly, 15(1), 167-173.
McGrath, I. (2002). Materials Evaluation and Design for Language Teaching. Edinburgh University Press.
Scrivener, J. (2013) Learning Teaching (3rd edition). Macmillan.
Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT Textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237–246. https://doi.org/10.1093/elt/42.4.237
Tomlinson, B. (ed.) (2003). Developing Materials for Language Teaching. Continuum.
Tomlinson B. (2017). The Complete Guide to the Theory and Practice of Materials Development for Language Learning. John Wiley & Sons.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: