Teoria inteligencji wielorakich (MI) i zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (CLIL) w nauczaniu języka obcego małych dzieci 3301-JS1902
1. Wprowadzenie do teorii inteligencji wielorakich oraz zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego.
2. Inteligencja wizualna i przestrzenna: pomoce wizualne przy uczeniu słownictwa i gramatyki w szkole podstawowej.
3. Inteligencja muzyczna, kinestetyczna i przestrzenna: muzyka, piosenki i nauczanie wymowy.
4. MIKRO-NAUCZANIE.
5. Inteligencja naturalistyczna i logiczno-matematyczna: wprowadzenie przyrody eksperymentów i matematyki na lekcje języka.
6. Inteligencja inter- i intrapersonalna: różne moduły interakcji w klasie. Samoocena.
7. MIKRO-NAUCZANIE.
8. Świadomość międzykulturowa i nauczanie sprawności czytania i pisania.
9. Praca tematyczna.
10. MIKRO-NAUCZANIE.
11. Maksymalne wykorzystanie książki w świetle teorii inteligencji wielorakich.
12. Praca projektowa: integracja sprawności językowych przy wykorzystaniu inteligencji wielorakich.
13. Praca projektowa: materiały i planowanie lekcji.
14. EGZAMIN USTNY.
Wymagania: Ocena końcowa zależeć będzie od pracy w trakcie zajęć, sesji micro-teaching i projektu na koniec semestru.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna terminologię związaną z metodyka nauczania języka obcego dzieci.
Student zna i rozumie teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Student wie jak aktywować modalność wzrokową, słuchowąj i kinestetyczną u dziecka.
Student wie jak aktywować zdolności werbalne, logiczne przestrzenne, muzyczne i interpersonalne u dziecka.
Student zna techniki nauczania systemów języka (gramatyki, słownictwa, fonetyki) u dzieci.
Student umie wybrać i przygotować materiały i narzędzia potrzebne do nauczania systemów języka u dzieci.
Student zna podstawowe techniki nauczania sprawności językowych (czytania, pisania, słuchania i mówienia) u dzieci.
Student umie wybrać i przygotować potrzebne mu do tego materiały i narzędzia.
Student umie wybrać i użyć odpowiednich pomocy wizualnych i audiowizualnych do nauczania dzieci.
Student potrafi odpowiednio zmowyfikować materiał z podręcznika.
Student potrafi poprowadzić fragment lekcji dla dzieci z użyciem odpowiednich technik i materiałów.
Student potrafi napisać plan lekcji na zadany temat i przygotować odpowiednie materiały do jej przeprowadzenia.
Student rozumie, na czym polega zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe CLIL
Student wie, jak do programów nauczania języka wprowadzić elementy ćwiczeń o charakterze międzyprzedmiotowym (CLIL).
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Prezentacji (mikro-nauczanie, sekwencja 3 ćwiczeń). Osobne oceny za:
• użycie języka obcego,
• przygotowane materiały
• sposób prowadzenia
2. Testu śródsemestralnego. Ocena punktowa (1-50 pkt.):
• 0-30 pkt. – ocena 2
• 31-35 pkt. – ocena 3
• 36-39 pkt. – ocena 3+
• 40-44 pkt. – ocena 4
• 45-46 pkt. – ocena 4+
• 47-50 pkt. – ocena 5
3. Pracy semestralnej (plan lekcji wraz z materiałami)
Literatura
Cameron, L. 2001. Teaching Language to Young Learners. CUP
Gardner, H 2002. Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce. Media Rodzina
Halliwell S. 1992 Teaching English in the primary Classroom. Longman
Harmer, J. 2001 The Practice of ELT. Longman
Komorowska, H. 2004 Metodyka Nauczania. Fraszka Edukacyjna
Larsen-Freeman D, 2000. Techniques and principles in Language Teaching. OUP
Mehisto, P. Marsh, D. Frigols, M.J. 2008 Uncovering CLIL. Macmillan
Moon, J. 2000 Children Learning English. Macmillan Heinemann ELT
Richards, J.C, Rodgers T.S. 2004 Approaches and Methods in Language Teaching. CUP
Scott W.A, Ytrenberg L.H 1990 Teaching English to children. Longman
Scrivener, J. 2005 Learning teaching. Macmillan
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: