Metody i techniki w nauczaniu angielskiego jako języka obcego 3301-JS190
Celem kursu jest dokonanie przeglądu (zarówno diachronicznie, jak i synchronicznie) głównych metod i podejść w nauczaniu języka angielskiego jako języka obcego. Kurs jest w zamierzeniu swoim praktyczny. Teksty czytane mają za zadanie dostarczyć uczestnikom potrzebną wiedzę teoretyczną dotyczącą omawianych zagadnień, jednak główny nacisk jest położony na aspekt praktyczny; w czasie kursu uczestnicy będą: omawiać istniejące przykłady ćwiczeń, proponować własne ćwiczenia oraz wypróbowywać własne sekwencje ćwiczeń.
Zagadnienia:
- Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa
- Metoda bezpośrednia
- Podejście naturalne
- Metoda audiolingwalna
- Metoda reagowania całym ciałem
- Metoda "The Silent Way"
- Sugestopedia
- Podejście komunikacyjne
- Inteligencja wieloraka
- Podejście leksykalne
- Podejście wykorzystujące opisy kompetencji językowych
- Podejście łączące nauczanie języka i treści przedmiotowych
- Podejście zadaniowe do nauczania języka
- Okres "post-metodyczny"
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia są następujące:
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metod i technik nauczania
- student zna i rozumie podstawowe metody i podejścia
- student potrafi wypowiadać się na temat analizowanych metod i technik nauczania
- student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje towarzyszące omawianym metodom i technikom
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie nauczania języka angielskiego.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
Efekty kształcenia dla przedmiotów metodycznych
WIEDZA
• ma wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
• zna terminologię używaną w językoznawstwie i językoznawstwie stosowanym właściwym dla filologii angielskiej
• zna metodologię naukową w dziedzinie językoznawca stosowanego
• ma wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonetyce, morfologii, pragmatyce i potrafi tę wiedzę przekazać w procesie nauczania
• ma wiedzę o procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie
• ma wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• ma wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
• ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
• ma wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• potrafi zastosować metodologię językoznawczą w badaniu
• potrafi wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
• umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
• potrafi kontrolować i diagnozować poprawność użycia języka angielskiego oraz ojczystego
• potrafi używać funkcji językowych, takich jak wyrażanie wątpliwości, dystansu, egzemplifikacji, emfazy, formułowania wniosków
• potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym i społecznym
• potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu poddyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych i badawczych
• potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
• umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście filologii angielskiej
• potrafi korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym, procesie zdobywania wiedzy i sytuacjach profesjonalnych
• potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
• potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
• rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
• ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
• docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
• świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- pracy na zajęciach
- pracy własnej w domu
- przygotowanej prezentacji
- analizy wylosowanego zagadnienie na zakończenie semestru.
Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 3 (trzy).
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Larsen-Freeman, D. (1996) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP.
Richards, J. C. and Rodgers, T. S. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.
Richards, J. C. and Renendya W. A. (2002) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: