Podstawowe pojęcia w uczeniu się języka obcego 3301-JS182
Podstawowym celem kursu jest przedstawienie obszernego wprowadzenia do głównych teorii przyswajania pragmatyki języka drugiego / obcego. Kurs zapoznaje jego uczestników z aktualną wiedzą i teoretycznymi orientacjami naukowymi zajmującymi się omawianą dziedziną. Kurs umożliwia dokonanie szerokiego przeglądu najważniejszych odkryć i wyników badań naukowych dziedziny. Tematyka kursu obejmuje szeroką gamę zagadnień zgodnych z jego tytułem.
Kurs kończy się analizą możliwych implikacji pedagogicznych i naukowych wynikających z badań nad przyswajaniem pragmatyki języka drugiego i uzyskanych w tych badaniach wyników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań związane z uczeniem się języka obcego w ramach filologii angielskiej
K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, a zwłaszcza z zakresu nauki o przyswajaniu/ nauki języka obcego
K_W05 w zaawansowanym stopniu kwestie dotyczące nauki poszczególnych elemenetów języka, a w szczególności pragmatyki języka angielskiego,
K_W07 zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez związanych z uczeniem się języka obcego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo, K_U11projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023:
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: Podstawowe pojęcia w uczeniu się języka obcego i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się wynik testów (2 w trakcie w trwania kursu) - 50%; ocena prezentacji - 40%; aktywność na zajęciach - 10%
Dopuszcza się 20% nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe: esej
Literatura
Archibald, J. (ed.). (2000). Second Language Acquisition and Linguistic Theory. Oxford: Blackwell - wybrane artykuły
Culpeper, J., Mackey, A.,& Taguchi N. (2019). Second Langugae Pragmatics. Routledge.
Doughty, C. J. & Long, H.M. (eds). (2005). The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell - wybrane artykuły
Ren, W. (2022)Second Language Pragmatics. Cambridge University Press.
Saville-Troike, M. (2006). Introducing Second Language Acquisition. Cambridge University Press.
Taguchi, N. (ed.). (2019). The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Pragmatics. Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: