Rozwój sprawności językowych w szkole podstawowej i średniej (Dydaktyka 5) 3301-JS-DYD-5
W czasie kursu studenci przyswajają wiedzę na temat rozwijania czterech sprawności językowych (słuchania, mówienia, czytania i pisania) na różnych poziomach zaawansowania językowego i etapach edukacji. Studenci poznają również sposoby integrowania sprawności językowych oraz rozwijają umiejętność krytycznej oceny zadań klasowych, jak również dostosowywania ich do celów nauczania, poziomu językowego i specyfiki grup (np. grupa na zróżnicowanym poziomie zdolności językowych). Mają także okazję przetestować zdobywaną wiedzę w praktyce, przygotowując oraz przeprowadzając mini-lekcje. Jako przyszli nauczyciele, zapoznają się również ze sposobami wykorzystywania swojej wiedzy, kreatywności oraz autorefleksji w celu doskonalenia warsztatu zawodowego, podtrzymania motywacji własnej oraz rozwiązywania problemów związanych z codzienną pracą nauczyciela języka obcego.
Tematy:
1. Wprowadzenie – nauczanie sprawności językowych, integrowanie sprawności językowych, autorefleksja w rozwoju nauczyciela.
2. Sprawność słuchania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów
3. Sprawność słuchania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym
4. Sprawność mówienia (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów
5. Sprawność mówienia (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym
6. Mikro-nauczanie 1.1 adaptacja zadanych ćwiczeń podręcznikowych na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja
7. Mikro-nauczanie 1.2 adaptacja zadanych ćwiczeń podręcznikowych na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja
8. Sprawność czytania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów
9. Sprawność czytania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym
10. Sprawność pisania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów
11. Sprawność pisania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym
12. Mikro-nauczanie 2.1 adaptacja zadanego materiału autentycznego na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja/autorefleksja
13. Mikro-nauczanie 2.2 adaptacja zadanego materiału autentycznego na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja/autorefleksja
14. Podsumowanie – szersze spojrzenie na sprawności językowe (np. languaging/grammaring) / rozwój zawodowy nauczyciela / walka z rutyną
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu, student:
● wie na czym polega specyfika czterech głównych sprawności językowych oraz jak je ze sobą łączyć planując zajęcia
● wie jakie aspekty rozwijania sprawności językowych mogą być problematyczne i jak pomóc uczniom
● zna sposoby oceniania poziomu trudności zadań i dostosowywania ich do celu lekcji, potrzeb uczniów oraz specyfiki danej grupy
● zna techniki doskonalenia warsztatu nauczyciela oraz możliwości rozwoju zawodowego.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu, student:
● będzie umiał prawidłowo przeprowadzić ćwiczenia mające na celu rozwój czterech sprawności językowych oraz łączyć je na etapie planowania zajęć
● będzie w stanie krytycznie ocenić oraz zaadaptować zadania podręcznikowe oraz wykorzystać materiały autentyczne do rozwijania sprawności językowych konkretnej grupy uczniów
● będzie potrafił wykorzystać swoją wiedzę, kreatywność oraz autorefleksję w celu doskonalenia warsztatu zawodowego, unikania rutyny oraz rozwiązywania bieżących problemów w klasie.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
● aktywnego udziału w zajęciach w oparciu o przeczytane lektury
● przygotowania i przeprowadzenia mini-lekcji mającej na celu rozwijanie omawianych sprawności językowych
● pisemnej autorefleksji dotyczącej mini-lekcji
● dopuszczalne są 2 nieobecności
Literatura
Cameron, L. and McKay, P. (2017). Bringing creative teaching into the young learner classroom. OUP.
Harmer, J. (2016) (5th ed). The practice of English language teaching. Pearson.
Komorowska, H. (2004). Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. Yale University Press.
Larsen-Freeman, D. (2003). Teaching language. From grammar to grammaring. Boston: Thomson/Heinle.
Linse C. (2005). Practical English language teaching: Young learners. McGraw-Hill.
Scrivener, J. (2011). Learning teaching: The essential guide to English language teaching. Macmillan.
Swain, M. (2006). Languaging, agency and collaboration in advanced second language proficiency. In H. Byrnes (Ed.), Advanced language learning. The contribution of Halliday and Vygotsky (pp. 95–108). London: Continuum.
Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Pearson.
Ur, P. (2012) (2nd ed). A course in Language Teaching. CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: