Nauczanie systemów języka w szkole ponadpodstawowej (Dydaktyka 4) 3301-JS-DYD-4
Kurs wprowadza do metodyki nauczania języka angielskiego jako obcego u uczniów starszych (LO, technikum). Celem kur-su jest w szczególności zapoznanie uczestników z zagadnie-niami i technikami nauczania systemów językowych, czyli gramatyki, słownictwa i wymowy języka angielskiego jako ob-cego. Kurs zawiera też elementy praktycznych mini-lekcji, podczas których studenci mogą przećwiczyć nauczanie krót-kich sekwencji lekcyjnych.
Tematy omawiane na kursie to:
1. Jak uczyć uczniów nastoletnich? Jak nauczać system i sprawności w sposób zintegrowany?
2. Wprowadzenie do nauczania sprawności i systemów języka. Planowanie lekcji
3. Nauczanie słownictwa (i)
4. Nauczanie słownictwa (ii), w tym Podejście Leksykalne
5. Nauczanie słownictwa (iii), w tym wykorzystanie korpusów
6. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
7. Nauczanie wymowy (i)
8. Nauczanie wymowy (ii), w tym wykorzystanie technologii mobilnych
9. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
10. Nauczanie gramatyki (i)
11. Nauczanie gramatyki (ii)
12. Nauczanie gramatyki (iii)
13. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej – warsztaty”
14. Integracja nauczania systemów i sprawności językowych. Podsumowanie.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
D.1.W1. miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach
edukacyjnych;
D.1.W2. podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na
poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia,
strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich
kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
D.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację,
analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z
wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu
rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie
autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami;
rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z
rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces
uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru
metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
D.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i
metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o
różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby
wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania
interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i
laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1.W8. sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki
dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w
tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej;
myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć;
potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
D.1.W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania
postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności
intelektualnej;
D.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i
roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych
w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć
oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności
praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się;
metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
Umiejętności – absolwent potrafi:
D.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy
programowej oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1.U2. przeanalizować rozkład materiału;
D.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
D.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły
i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej,
aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1.U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1.U10. rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie
dydaktycznym;
D.1.U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
D.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1.K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
D.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności
intelektualnej;
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Prezentacji (mikro-nauczanie, sekwencja 3 ćwiczeń). Osobne oceny za:
• użycie języka obcego,
• przygotowane materiały
• sposób prowadzenia
2. Pracy semestralnej (plan lekcji wraz z materiałami)
Praktyki zawodowe
Standardowe praktyki przewidziane w kształceniu nauczycieli.
Literatura
Cameron, L. and McKay, P. (2017). Bringing creative teaching into the young learner classroom. OUP.
Harmer, J. (2016) (5th ed) The practice of English language teaching. Pearson.
Horst, M. (2019). Focus on vocabulary learning. (Oxford Key Concepts for the language classroom). OUP.
Komorowska, H. (2004) Metodyka nauczania. Fraszka Edukacyjna.
Lewis, G. and Mol, H. (2018). Grammar for young learners. OUP.
Scrivener, J. (2011) (3rd ed.) Learning teaching. Macmillan.
Slattery, M. and Willis, J. (n.d.). English for primary teachers. OUP.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Longman.
Thornbury, S. and Underhill, A. (2001). Uncovering grammar. Macmillan Heinemann.
Underhill, A. (2005) (2nd ed.) Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Macmillan.
Wilden, S. (2017). Mobile learning. OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: