Nauczanie systemów języka w szkole podstawowej (Dydaktyka 3) 3301-JS-DYD-3
Kurs to wprowadzenie do metodyki nauczania języka angielskiego jako obcego u uczniów młodszych. Celem kursu jest w szczególności zapoznanie uczestników z zagadnieniami i technikami nauczania systemów językowych, czyli gramatyki, słownictwa i wymowy języka angielskiego jako obcego. Kurs zawiera też elementy praktycznych mini-lekcji, podczas których studenci mogą przećwiczyć nauczanie krótkich sekwencji lekcyjnych.
Tematy omawiane na kursie to:
1. Jak uczyć młodszych uczniów (kl. 4-8)?
- Mocne i słabe strony uczniów młodszych.
- Cele nauczania młodszych i starszych dzieci.
2. Wprowadzenie do nauczania sprawności i systemów języka. Planowanie lekcji
3. Nauczanie słownictwa (i)
4. Nauczanie słownictwa (ii)
5. Nauczanie słownictwa (iii)
6. Mikro-nauczanie (ilustrowane materiałem z podręczników) „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej - warsztaty”
7. Nauczanie wymowy (i)
8. Nauczanie wymowy (ii)
9. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję o praktyce pedagogicznej - warsztaty”
10. Nauczanie gramatyki (i)
11. Nauczanie gramatyki (ii)
12. Nauczanie gramatyki (iii)
13. Mikro-nauczanie (ilustrowane określonymi podręcznikami) + „Czas na refleksję”
14. Integracja nauczania systemów i sprawności językowych. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu, student zna i rozumie
- K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę metodyki nauczania języka angielskiego na tle językoznawstwa stosowanego i dziedziny nauk humanistycznych;
- K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię związaną z metodyka nauczania języka obcego dzieci oraz główne metody aktywowania modalności wzrokowej, słuchowej i kinestetycznej u dziecka i techniki nauczania systemów języka (gramatyki, słownictwa, fonetyki) u dzieci;
- K_W03 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej (w szczególności badań mających zastosowanie do klasy szkolnej).
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu, student:
- K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa stosowanego;
- K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo stosowane (w szczególności nauczania dzieci), w tym: wybrać i przygotować materiały i narzędzia potrzebne do nauczania systemów języka u dzieci, wybrać i użyć odpowiednich pomocy wizualnych i audiowizualnych;
- K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (językoznawstwo stosowane), w tym odpowiednio zmodyfikować materiał z podręcznika, napisać plan lekcji na zadany temat i przygotować odpowiednie materiały do jej przeprowadzenia.
- K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu, w tym przygotować i poprowadzić fragment lekcji dla dzieci z użyciem odpowiednich technik i materiałów
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów (w tym na ścieżce nauczycielskiej);
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia;
- K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Prezentacji (mikro-nauczanie, sekwencja 3 ćwiczeń). Osobne oceny za:
• użycie języka obcego,
• przygotowane materiały
• sposób prowadzenia mini-lekcji
2. Pracy semestralnej (plan lekcji wraz z materiałami)
Literatura
Brewster, J., Ellis, G., Girard, D. (2002) The Primary English Teacher's Guide. Penguin.
Cameron, L. (2001). Teaching Language to Young Learners. CUP
Komorowska, H. (2004) Metodyka Nauczania. Fraszka Edukacyjna
Moon, J. (2000) Children Learning English. Macmillan Heinemann ELT
Scott W.A, Ytrenberg L.H (1990) Teaching English to children. Longman
Scrivener, J. (2011) Learning teaching. Macmillan
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: