Uczeń i metody nauczania (Dydaktyka 1) 3301-JS-DYD-1
Celem tego kursu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami leżącymi u podstaw uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego oraz związanymi z różnicami indywidualnymi.
Tematyka podejmowana na tym kursie wprowadza szereg istotnych zagadnień wykorzystywanych w nauczaniu poszczególnych systemów i umiejętności językowych w szkole podstawowej i średniej (DYD_3,4,5).
Omawiane tematy na kursie to:
1. Indywidualne różnice (wiek, płeć, zdolności poznawcze)
2. Różne profile ucznia: uczeń wielojęzyczny, uczeń zdolny, uczeń ze zróżnicowanym profilem poznawczym
3. Specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) – specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja i ADHD) i autyzm
4. Motywacja
5. Nastawienie: autonomia, samokierowanie, samoregulacja, sprawczość
6. Strategie uczenia się w kontekście języka obcego i nauczanie strategii
7. Umiejętności czytania i pisania w języku angielskim jako obcym
8. Poprawianie błędów językowych i informacja zwrotna (płynność i dokładność językowa)
9. Inteligencje wielorakie (MI) / Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe (CLIL)
10. Tworzenie materiałów dydaktycznych oraz ich ewaluacja
11. Multisensory Structured Learning, TPR – metody nauczania uczniów z SPE; strategie ludyczne
12. Technologie informacyjno-komunikacyjne
13. Atmosfera w klasie, zarządzanie klasą, rozwiązywanie problemów
14. Obowiązki nauczyciela – uczniowie z SPE
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
SN_W2 klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne w odniesieniu do akwizycji języka angielskiego jako obcego;
SN_W3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów;
SN_W4 normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_W5 zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji w odniesieniu do specyficznych trudności w uczeniu się i autyzmu i ich wpływu na akwizycję języka angielskiego jako obcego;
SN_W6 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_W14 treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_W 15 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego.
Umiejętności: absolwent potrafi
SN_U2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_U3 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_U4 projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_U7 podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
SN_U8 rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;
SN_U10 wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_U11 monitorować postępy uczniów i ich aktywność w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego;
SN_U12 pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
SN_U15 poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu;
SN_U18 samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
SN_K1 posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
SN_K2 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia;
SN_K3 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
SN_K4 podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej;
SN_K7 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie egzaminu końcowego.
90-100 punkty – 5
80-89 punkty – 4,5
70-79 punkty – 4
60-69 punkty – 3.5
50-59 punkty – 3
Poniżej 50 punktów – 2
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe - ponowne napisanie egzaminu końcowego.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Griffiths, C. (2018). The strategy factor in successful language learning: The tornado effect (2nd ed.). Bristol: Multilingual Matters.
Komorowska, H. (2011). Learner autonomy and its implications for the EPOSTL. In: Newby, D. (ed.) Insights into the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) (pp. 51-82). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Kormos, J. & Smith, A.M. (2012). Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. Bristol: Multilingual Matters.
Siek-Piskozub, T. (1997). Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Siek-Piskozub, T. (2001). Uczyć się bawiąc: Strategia ludyczna w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: