Podstawy dydaktyki 3301-JS-DYD-0
Studia I stopnia (licencjackie)
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Zadaniem kursu jest przegląd podstawowych zagadnień dotyczących metodyki nauczania języka obcego.
1. Dobry nauczyciel:
- co to znaczy być dobrym nauczycielem
- role nauczyciela w klasie
- proporcje czasu wypowiadania się
- atmosfera w klasie
2. Praca z uczniem:
- dobry uczeń: zdolności, wiek i inne czynniki
- poziomy nauczania
- style uczenia się
- potrzeby i motywacja
3. Nauczanie i uczenie się:
- systemy języka
- sprawności językowe
- podejście, metoda, procedura, technika
- podstawowe metody i podejścia
4. Wprowadzenie do organizacji pracy w klasie:
- praca z całą klasą, w parach i w grupach
- interakcja w klasie
- typy ćwiczeń
- płynność kontra poprawność wypowiedzi
- dawanie poleceń
- potencjalne problemy
5. Nauczanie sprawności receptywnych - słuchanie:
- podstawowy model nauczania czytania i słuchania
- jak i po co słuchamy
- język, temat i gatunek tekstu
- rola nauczyciela
6. Nauczanie sprawności receptywnych - czytanie:
- dlaczego i jak czytamy
- język, temat i gatunek tekstu
- czytanie na głos
7. Nauczanie sprawności produktywnych - mówienie:
- rodzaje ćwiczeń aktywujących i komunikacyjnych
- ćwiczenia kontrolowane i swobodne
- rola nauczyciela
- komunikacja i płynność wypowiedzi
- ćwiczenia z luką informacyjną
- motywowanie uczniów do mówienia
8. Nauczanie sprawności produktywnych - pisanie:
- dlaczego uczymy pisania
- pisanie tekstu według modelu kontra pisanie kreatywne
- język, temat i gatunek tekstu
9. Nauczanie słownictwa:
- o czym pamiętamy przy nauczaniu słownictwa
- prezentacja i aktywacja słownictwa
10. Nauczanie gramatyki:
- forma i znaczenie
- prezentacja i wyjaśnianie
- techniki indukcyjne
- planowanie efektywnych lekcji
- powtarzanie materiału
Błędy i ich poprawa:
- błąd a pomyłka
- poprawianie podczas ćwiczeń płynności i poprawności
- poprawianie wymowy
- poprawianie prac pisemnych
11. Planowanie:
- po co planować
- typy programów nauczania
- stadia lekcji
- planowanie lekcji
12. Pomoce i materiały nauczania:
- tablica
- pomoce wizualne
- materiały autentyczne
- sprzęt audiowizualny
- wybór i użycie podręczników
13. Możliwe problemy:
- klasy o mieszanym poziomie
- duże klasy
- uczniowie zdolni, którzy kończą pracę szybciej od innych
- dyscyplina i użycie języka ojczystego
Dodatkowe tematy pedagogiczne na platformie Kampus
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
C.W1. przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki przedmiotu
C.W2. zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.W3. współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów;
C.W4. zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne;
C.W5. konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela;
C.W6. sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną;
Umiejętności – absolwent potrafi:
C.U1. zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.U2. zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej;
C.U3. dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów;
C.U4. wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę;
C.U5. zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym;
C.U6. dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej;
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
C.K1. twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Krótkiej pracy pisemnej (fragment planu lekcji)
2. Wykonania zadań pracy własnej na platformie Kampus
3. Testu śród-semestralnego. Ocena punktowa (1-50 pkt.):
• 0-30 pkt. – ocena 2
• 31-35 pkt. – ocena 3
• 36-39 pkt. – ocena 3+
• 40-44 pkt. – ocena 4
• 45-46 pkt. – ocena 4+
• 47-50 pkt. – ocena 5
4. Zaliczenia końcowego (plan lekcji pisany na zajęciach)
Zaliczenie poprawkowe polega na teście ustnym.
Literatura
Harmer J. (2010) How to Teach English, Longman
Harmer J. (2007) The practice of English language Teaching, Longman
Scrivener J. (2011) Learning Teaching, MacmillanHarmer J. (2010) How to Teach English, Longman
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: