Podstawy dydaktyki 3301-JS-DYD-0
Studia I stopnia (licencjackie)
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Zadaniem kursu jest przegląd podstawowych zagadnień dotyczących metodyki nauczania języka obcego.
1. Dobry nauczyciel:
- co to znaczy być dobrym nauczycielem
- role nauczyciela w klasie
- proporcje czasu wypowiadania się
- atmosfera w klasie
2. Praca z uczniem:
- dobry uczeń: zdolności, wiek i inne czynniki
- poziomy nauczania
- style uczenia się
- potrzeby i motywacja
3. Nauczanie i uczenie się:
- systemy języka
- sprawności językowe
- podejście, metoda, procedura, technika
- podstawowe metody i podejścia
4. Wprowadzenie do organizacji pracy w klasie:
- praca z całą klasą, w parach i w grupach
- interakcja w klasie
- typy ćwiczeń
- płynność kontra poprawność wypowiedzi
- dawanie poleceń
- potencialne problemy
5. Nauczanie sprawności receptywnych - słuchanie:
- podstawowy model nauczania czytania i słuchania
- jak i po co słuchamy
- język, temat i gatunek tekstu
- rola nauczyciela
6. Nauczanie sprawności receptywnych - czytanie:
- dlaczego i jak czytamy
- język, temat i gatunek tekstu
- czytanie na głos
7. Nauczanie sprawności produktywnych - mówienie:
- rodzaje ćwiczeń aktywujących i komunikacyjnych
- ćwiczenia kontrolowane i swobodne
- rola nauczyciela
- komunikacja i płynność wypowiedzi
- ćwiczenia z luką informacyjną
- motywowanie uczniów do mówienia
8. Nauczanie sprawności produktywnych - pisanie:
- dlaczego uczymy pisania
- pisanie tekstu według modelu kontra pisanie kreatywne
- język, temat i gatunek tekstu
9. Nauczanie słownictwa:
- o czym pamiętamy przy nauczaniu słownictwa
- prezentacja i aktywacja słownictwa
10. Nauczanie gramatyki:
- forma i znaczenie
- prezentacja i wyjaśnianie
- techniki indukcyjne
- planowanie efektywnych lekcji
- powtarzanie materiału
Błędy i ich poprawa:
- błąd a pomyłka
- poprawianie podczas ćwiczeń płynności i poprawności
- poprawianie wymowy
- poprawianie prac pisemnych
11. Planowanie:
- po co planować
- typy programów nauczania
- stadia lekcji
- planowanie lekcji
12. Pomoce i materiały nauczania:
- tablica
- pomoce wizualne
- materiały autentyczne
- sprzęt audiowizualny
- wybór i użycie podręczników
13. Możliwe problemy:
- klasy o mieszanym poziomie
- duże klasy
- uczniowie, którzy kończą pracę szybciej od innych
- dyscyplina i użycie języka ojczystego
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu, student zna i rozumie
- K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę metodyki nauczania języka angielskiego na tle językoznawstwa stosowanego;
- K_W02 kluczową terminologię związaną z metodyka nauczania języka obcego i podstawowe techniki nauczania systemów języka i sprawności językowych;
- K_W03 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych (w szczególności badań mających zastosowanie do klasy szkolnej), w tym rozumie podstawowe różnice indywidualne pomiędzy uczącymi się języka i ich wpływ na dobór metod nauczania.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu, student:
- K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa stosowanego ze szczególnym uwzględnieniem metodyki nauczania języka angielskiego;
- K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo stosowane w tym: zmodyfikować materiał z podręcznika adekwatnie do własnych potrzeb, napisać prosty plan lekcji na podstawie materiału z podręcznika;
- K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (językoznawstwo stosowane), w tym zastosować je do nauczania języka.
- K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu;
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów (w tym na ścieżce nauczycielskiej);
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia;
- K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenia na podstawie:
1. Krótkiej pracy pisemnej (fragment planu lekcji)
2. Testu śródsemestralnego. Ocena punktowa (1-50 pkt.):
• 0-30 pkt. – ocena 2
• 31-35 pkt. – ocena 3
• 36-39 pkt. – ocena 3+
• 40-44 pkt. – ocena 4
• 45-46 pkt. – ocena 4+
• 47-50 pkt. – ocena 5
3. Zaliczenia końcowego (plan lekcji pisany na zajęciach)
Zaliczenie poprawkowe polega na teście ustnym.
Literatura
Harmer J. (2010) How to Teach English, Longman
Harmer J. (2007) The practice of English language Teaching, Longman
Scrivener J. (2011) Learning Teaching, MacmillanHarmer J. (2010) How to Teach English, Longman
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: