Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 3 3301-JFS3KO
Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności:
- podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego
- idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego
- encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym
- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy)
- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji)
- idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych
Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K_W01
w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa kognitywnego na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02
w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem badań w nurcie językoznawstwa kognitywnego, w ramach filologii angielskiej
K_W04
w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w ramach językoznawstwa kognitywnego
K_W05
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06
ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Student potrafi
K_U01
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa kognitywnego
K_U02
w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych rozwijaną w nurcie językoznawstwa kognitywnego w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo, w nurcie językoznawstwa kognitywnego
K_U04
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe kontekście (np. kulturowym) z perspektywy językoznawstwa kognitywnego
K_U05
rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w językoznawstwie, w tym pomiędzy podejściem formalnym a kognitywnym oraz różnymi podejściami w ramach językoznawstwa kognitywnego
K_U06
samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu językoznawstwa kognitywnego
K_U07
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy w zakresie językoznawstwa kognitywnego oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09
przedstawić zdobytą wiedzę w zakresie językoznawstwa kognitywnego w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
K_U011
projektować własną ścieżkę rozwoju w zakresie zainteresowań, wiedzy i umiejętności w obszarze językoznawstwa kognitywnego
Student jest gotów do
K_K02
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności w zakresie językoznawstwa kognitywnego uzyskane w trakcie studiów
K_K03
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do językoznawstwa kognitywnego
K_K04
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie językoznawstwa kognitywnego
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest złożenie kolejnego rozdziału pracy magisterskiej
Praktyki zawodowe
Podstawą zaliczenia jest złożenie kolejnego rozdziału pracy magisterskiej.
Literatura
Evans, Vyvyan i Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (wybrane fragmenty)
Fauconnier, Gilles i Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187.
Panther, Klaus-Uwe i Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769.
Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". W Overton, W i D. Palermo (red.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: