Język angielski w czasach globalizacji: Kultura - Nauczanie - Przekład - Sem. mgr 3 3301-JFS3GOZ02
Na seminarium omawiane są zagadnienia związane z bezprecedensową popularnością angielszczyzny we współczesnym świecie – globalizacja, mobilność, zmiany, które zachodzą w samej angielszczyźnie pod wpływem procesu globalizacji, a więc również zmiany w sposobach nauczania angielskiego, relacja między angielskim i językami narodowymi.
Zapoznamy się z różnymi interpretacjami pojęcia kultura, przejawami języka w kulturze i kultury w języku (od literatury po propagandę językową). Bogactwo kulturowych odniesień właściwych dla współczesnej angielszczyzny stanowi oczywisty problem dla tłumacza. Uczestnicy seminarium, zainteresowani przekładem będą mieli okazję analizować przypadki (potencjalnej) nieprzekładalności kulturowej i właściwych w tej sytuacji technik i strategii tłumaczeniowych.
Wśród propozycji badań dla osób szukających rozwiązań praktycznych w nauczaniu, znajdzie się metoda CLIL (Content-and-Language Integrated Learning), podejście leksykalne M. Lewisa, nauczanie interkulturowe M. Byrama, a także tzw. „post-method approach”. Osobną zagadnieniem jest nauczanie zdalne i hybrydowe oraz wyzwania dydaktyczne związane z pandemią COVID-19 oraz kwestia nauczania w nowej rzeczywistości po pandemii.
Seminarzyści będą mieli możliwość zaprojektować i przeprowadzić własne badania empiryczne (np. przy wykorzystaniu wywiadu, obserwacji, lub ankiety). W ramach przygotowania do części badawczej pracy magisterskiej, omówione zostaną na seminarium podstawowe narzędzia statystyki opisowej.
Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych relacją między językiem a kulturą, funkcjonowaniem języka angielskiego we współczesnym świecie, problemami globalizacji, mobilności, kulturowymi aspektami przekładoznawstwa. Osoby związane z nauczaniem języków obcych będą mogły skoncentrować się na zastosowaniu w dydaktyce nowoczesnych rozwiązań metodologicznych zarówno w tzw. programach dwujęzycznych, jak i dla wzbogacenia bardziej tradycyjnych lekcji języka angielskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium uczestnicy:
a) potrafią przygotować tekst o charakterze akademickim, spełniający merytoryczne i formalne warunki zdefiniowane dla prac magisterskich w Instytucie Anglistyki,
b) właściwie dobierają i krytycznie posługują się literaturą przedmiotu na własne potrzeby akademickie,
c) akceptują i przestrzegają zasad etycznych w działalności akademickiej, w tym na wszystkich etapach przygotowywania pracy magisterskiej
d) rozumieją korzyści płynące z systematycznego wykorzystywania nabytej wiedzy i sprawności w swojej dalszej działalności naukowej i dydaktycznej
Kryteria oceniania
Wszystkie poniższe kryteria mają wspomóc studentów w procesie terminowego przygotowania pracy magisterskiej.
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (w przypadku zajęć synchronicznych dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze), udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie jednej prezentacji zgodnej z zainteresowaniami akademickimi studenta (indywidualnie lub zespołowo), przygotowanie - zgodnie z przyjętym harmonogramem - kolejnych fragmentów pracy magisterskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: