Językoznawstwo kognitywne - Sem. mgr 2 3301-JFS2ROS
Seminarium będzie koncentrowało się wokół następujących tematów:
1) Metafory multimodalne: słowno-wizualne (na przykładzie reklam, rysunków satyrycznych itp.) i słowno-gestykularne; dynamiczna aktywacja metaforyczności; Funkcje metafor multimodalnych w różnych typach dyskursu
2) Wybrane aspekty analizy gestów
Omówiona zostaną różne typy gestów i ich role w dyskursie. Przyjrzymy się temu jak gesty mogą unaocznić procesy konceptualizacji.
3) Pojecie CZASU w języku i myśleniu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 pogłębia wiedzę o miejscu i specyfice filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych.
K_W02 pogłębia wiedzę o kluczowych metodologii i teoriach, oraz poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego.
K_W04 rozwija wiedzę o płaszczyznach i procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
K_W07 pogłębia wiedzę o projektowaniu badań filologicznych, a w szczególności o twórczym zastosowaniu metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez.
K_W11 poznaje pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W12 ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej.
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych.
K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji.
K_U12 potrafi współdziałać z innymi w ramach pracy zespołowej; ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać poprzez podejmowanie wiodącej roli w zespołach.
K_U13 zna język angielski na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
K_K04 czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych.
K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Konwersatorium jest prowadzone na podstawie zadanej lektury; praca w podgrupach; prezentacje ustne wybranej literatury przedmiotu przez uczestników seminarium; praca pisemne na koniec semestru w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Wybrana literatura (fragmenty):
Evans, Vyvyan and Melanie Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University Press.
Evans, Vyvyan. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cienki, A., & Müller, C. (Eds.). (2008). Metaphor and gesture. John Benjamins Pub. Co.
Górska, Elżbieta. (2008). "Four arguments for patterns of metaphorical thought". Acta Philologica 35, 15-31.
Górska, Elżbieta and Günter Radden (eds.). (2005). Metonymy-Metaphor Collage. Warszawa: Warsaw University Press.
Kövecses, Zoltán. (2002 [2010]). Metaphor. A Practical Introduction.Oxford: Oxford UP.
Kövecses, Zoltán and Günter Radden. (1998). “Metonymy: Developing a cognitive linguistic view”. Cognitive Linguistics 9/1, 37-77.
Lakoff, George. 1987. Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago/London: The University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1980). Metaphors we Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Johnson. (1999). Philosophy in The Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lee, David. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.
Müller, C. (2008). Metaphors dead and alive, sleeping and waking: A dynamic view. University of Chicago Press.
Núñez, R. E., & Sweetser, E. (2006). With the future behind them: Convergent evidence from aymara language and gesture in the crosslinguistic comparison of spatial construals of time. Cognitive Science, 30(3), 401–450.
Radden, Günter. (2011). Spatial time in the West and the East. W M. Brdar, M. Omazic, V. P. Takac, & T. Gradecak Erderljic (ed.), Space and time in language (s. 1–40). Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.
Radden, Günter and René Dirven. (2007). Cognitive English Grammar. Amsterdam: Benjamins.
Taylor, John R. (2002). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: