Wybrane zagadnienia z fonologii, fonologii kontrastywnej, socjolingwistyki - Sem. mgr. 2 3301-JFS2CZA
Dyskusja skupiać się będzie wokół następujących tematów:
1. interferencje językowe
2. fonologia kontrastywna (angielsko-polska)
3. reguły fonologiczne często podlegające przeniesieniu
4. dialektologia
5. społeczne i regionalne warianty angielszczyzny mówionej
6. socjolingwistyka
7. od strukturalizmu do generatywizmu
8. fonologia leksykalna
9. współczesne teorie generatywne (Teoria Optymalności)
10. struktura sylaby we współczesnych teoriach generatywnych
11. fonetyczne umocowanie kategorii fonologicznych
12. nacechowanie (markedness) w gramatyce
13. akwizycja fonologiczna
14. zmiana językowa
15. fonologia historyczna
16. fonetyczne uwarunkowanie zmian fonologicznych
17. Materiał ilustracyjny zaczerpnięty z języka angielskiego i polskiego oraz innych języków.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim.
2. poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
3. zdobywa / poszerza wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii.
4. zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą.
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę.
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
Literatura
de Lacy, Paul (2007) The Cambridge Handbook of Phonology. Cambridge University Press.
Jassem, Wiktor (1971) Podręcznik wymowy angielskiej. Warszawa: PWN
Kenstowicz, Michael (1993) Phonology in Generative Grammar. Wiley-Blackwell.
Rubach, J. (1984) Cyclic and lexical phonology: The structure of Polish. Foris Publications.
Sobkowiak, Włodzimierz (1996) English Phonetics for Poles. Poznań: Bene Nati
Trudgill, P., A. Hughes, and D. Watt (2005) English Accents and Dialects: An Introduction to Social and Regional Varieties of English in the British Isles. Hodder Education.
Wardhaugh, Ronald (2009) An Introduction to Sociolinguistics. Wiley-Blackwell.
Wells, J.C. (1982) Accents of English. Cambriddge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: