Zmiana językowa i odmiany języka angielskiego - Sem. mgr 1 3301-JFS1WOJ02
Zakres tematyczny seminarium obejmuje zmiany językowe, na przykładzie zmian zachodzących w języku angielskim, oraz odmiany regionalne i socjalne języka angielskiego. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą zmian morfologicznych, fonologicznych oraz leksykalnych i semantycznych jakie zachodziły w języku angielskim wraz z ich przyczynami. Studenci zaznajomią się z historycznym rozwojem obecnego dialektu standardowego oraz innych odmian języka. Omówione zostaną także metody prowadzenia badań językoznawczych oraz sposoby doboru i wykorzystywania źródeł.
Zakres tematów:
- wzajemne wpływy systemów językowych;
- leksyka języka angielskiego: historia, zmiany, stan obecny;
- zapożyczenia w języku angielskim;
- zmiany morfologiczne w języku i ich rezultaty;
- zmiany fonologiczne w języku i ich rezultaty;
- standardy języka (USA, Szkocja, Irlandia, etc.);
- regionalne dialekty i akcenty współczesnego języka angielskiego;
- odmiany społeczne języka angielskiego;
- żargon;
- teorie językoznawcze
- system ortograficzny (grafemiczny) języka angielskiego;
- żargony współczesnej angielszczyzny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorie i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo w zakresie badań nad zmianami w języku oraz odmianami języka angielskiego
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
K_W05 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w kontekście kariery zawodowej związanej z kierunkiem studiów
Umiejętności: student potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych związanych ze zmianami w języku oraz odmianami języka angielskiego
K_U02 stosować zaawansowane zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobrać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej zwłaszcza w środowisku akademickim, w pracy magisterskiej oraz w czasie prowadzenia badań
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, zwłaszcza w pracy magisterskiej
K_U05 stosować w praktyce wiedzę o uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych i etycznych w innych rodzajach działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy, w tym z korpusów tekstów pisanych i mówionych, oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 projektować własną ścieżkę rozwoju i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Zaliczenie I semestru seminarium odbywa się na podstawie prezentacji studenta dotyczącej tematyki jego/jej pracy magisterskiej oraz aktywnego udziału w zajęciach.
Literatura
Durkin, P. 2009. The Oxford Guide to Etymology. Oxford: OUP.
Freeborn, D. 2006. From Old English to Standard English. New York: Palgrave Macmillan.
Hock, H.H. – B.D Joseph. 1996. Language History, Language Change and Language Relationsip. Berlin / New York: Mouton de Gruyter.
Hughes, G. 2000. History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kortmann, B.– C. Upton (eds.). 2008. Varieties of English (Vol. 1-4). Berlin: Mouton de Gruyter.
Machan, T.W.–Ch. Scott. 1992. English in Its Social Contexts. New York: Oxford University Press.
McMahon, A. 1994. Understanding Language Change. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: