Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 1 3301-JFS1KO
Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności:
- podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego
- idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego
- encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym
- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy)
- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji)
- idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych
Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : Wybrane aspekty językoznawstwa kognitywnego - Sem. mgr 1 i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest krótka praca pisemną (3-4 strony) przedstawiająca główne założenia teoretyczne przyszłej pracy magisterskiej
Literatura
Evans, Vyvyan i Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (wybrane fragmenty)
Fauconnier, Gilles i Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187.
Panther, Klaus-Uwe i Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769.
Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". W Overton, W i D. Palermo (red.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: