Zagadnienia z teorii reprezentacji fonologicznej 3301-JF3600
Najnowsze podejścia formalne i funkcjonalne do problemu struktury reprezentacji fonologicznej. Kurs odwołuje się do najnowszych odkryć w fonetyce akustycznej, percepcji i psycholingwistyki. W czasie trwania kursu przedstawiamy podstawy teorii optymalności, konieczne dla wyjaśnienia asymilacji dźwięczności, struktury sylaby i fonologii dziecięcej. Omawiamy też zmianę językową i jej fonetyczne podstawy. Fonologia Ewolucyjna może stanowić jeden z modeli dla badania typologii struktur językowych. Skupiamy się na szukaniu wyjaśnień i motywacji dla procesów fonologicznych. Materiał ilustracyjny zaczerpnięty jest z wielu języków, takich jak angielski, polski, francuski i niemiecki.
Wybrane zagadnienia:
1. struktura sylaby
2. sylabifikacja w jęz. angielskim
3. teoria moraiczna
4. asymilacja dźwięczności
5. wprowadzenie do teorii optymalności
6. wprowadzenie do fonetyki akustycznej
7. asymilacja miejsca artykulacji
8. wprowadzenie do fonologii dziecęcej
9. wprowadzenie do fonologii ewolucyjnej
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna wybrane zagadnienia, którymi obecnie zajmuje się fonologia.
2. zna główne modele teoretyczne używane w fonologii.
3. zna podstawową charakterystykę akustyczną dźwięków.
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi przeprowadzić koherentną i spójną logicznie analizę.
2. potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę danych w wybranym modelu.
3. potrafi rozpoznać podstawowe klasy dźwięków na podstawie spektrogramów.
Kryteria oceniania
Test końcowy składający się z pytań otwartych, wybranych z zestawu zagadnień podanego wcześniej.
Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Blevins, J. (2004). Evolutionary Phonology: The emergence of sound patterns. CUP.
Broselow, E., S. Chen and M. Huffman (1997). Syllable weight: convergence of phonology and phonetics. Ph 14.1:47-82.
De Lacy, P. (ed.) (2007). The Cambridge Handbook of Phonology. Cambridge University Press.
Gnanadesikan, A. (2004). Markedness and faithfulness constraints in child phonology. In: R. Kager, J. Pater & W. Zonneveld (eds.) Constraints on phonological acquisition. CUP [Also ROA 67].
Hayes, B. 1989. Compensatory lengthening in moraic theory. Linguistic Theory 20: 253-306.
Kager, René (1999), Optimality Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Ladefoged (1975). A course in phonetics. Orlando: Harcourt Brace. 2nd ed 1982, 3rd ed. 1993, 4th ed. 2001, 5th ed. Boston: Thomson/Wadsworth 2006.
Levelt, C.C., R. van de Vijer (2004). Syllable types in cross-linguistic and developmentsl grammars. In: R. Kager, J. Pater & W. Zonneveld (eds.) Constraints on phonological acquisition. CUP.
Lombardi, L. 1999. Positional faithfulness and voicing assimilation in Optimality Theory. Natural Language and Linguistic Theory 17: 262-302.
Rubach, J. 1996. English syllabification.
Rubach, J. 1996. Nonsyllabic analysis of voice assimilation in Polish. Linguistic Inquiry 27: 69-110.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: