Fonologia kontrastywna II 3301-JF2720-2ST
Celem kursu jes omówienie wybranych zagadnień z fonologii oraz fonetyki kontrastywnej. Materiał zaczerpnięty jest głównie z języka polskiego oraz angielskiego, ale też dodatkowo z hiszpańskiego czy ukraińskiego. Tematyka dotyczy teorii interferencji oraz teorii błędu fonetycznego. Podczas spotkań omawiane jest zjawisko interferencji językowej, koncentrując się na źródłach powstawania 'obcego akcentu'. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak różnice w kontrastach samogłoskowych i spółgłoskowych, różnice w implementacji fonetycznej, różnice w zestawach i zasięgu procesów fonologicznych, charakterystykę procesów błędogennych, a także różnice w fonotaktyce obu języków. Kurs omawia zarówno zjawiska segmentalne jak i suprasegmentalne (akcent, rytm), a także zjawiska występujące w wymowie starannej oraz w mowie szybkiej (fonostylistykę). Studenci dokonują analizy danych z języka angielskiego w celu zlokalizowania obszarów w których omawiane wcześniej procesy mogą powodować błędy w wymowie. Analiza ma na celu uwrażliwienie studentów na zjawisko interferencji językowej, aby mogli sami w przyszłości niwelować potencjalne błędy w wymowie, tym samym płynniej posługując się językiem angielskim. Tematy szczegółowe obejmują m.in. porównane inwentarzy dźwięków oraz ich dystrybucji fonotaktycznej, procesy asymilacji pod względem dźwięczności oraz ubezdźwięczniania, reguły alofoniczne, palatalizacja, procesy asymilacyjne oraz procesy uwarunkowane strukturą sylaby
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Wiedza:
K_W02
Poznaje podstawową terminologię, główne metody i teorie oraz tendencje rozwoju badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
K_W03
Zdobywa wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii, pragmatyce.
K_W07
Zdobywa wiedzę o projektowaniu badań filologicznych, a w szczególności o zastosowaniu metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez.
Umiejętności:
K_U01
Umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej.
K_U03
Umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
Umiejętności społeczne:
K_K02
Rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego.
K_K07
Ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Test na koniec semestru.
Literatura
Collins, B., Mees, I. M., & Carley, P. (2019). Practical English Phonetics and Phonology : a resource book for students.
Rubach, Jerzy (1977) Contrastive Phonostylistics, Papers and Studies in Contrastive Linguistics 6 (1977), 63-72. Reprinted in J. Fisiak (ed.) Theoretical Issues in Contrastive Phonology (1980), Amsterdam: John Benjamins B.V., 263-272.
Rubach, Jerzy (1977) "Rule Ordering and Concrete Derivations in Phonology", Linguistica Silesiana 2, 77-90.
Rubach, Jerzy (1980) 'Contrastive phonostylistics.' Papers and Studies in Contrastive Linguistics
Rubach, Jerzy (1983) 'Applied contrastive linguistics: in search of a framework.' Papers and Studies in Contrastive Linguistics
Sobkowiak, Włodzimierz (1996) English Phonetics for Poles. Poznań: Bene Nati
Wierzchowska, Bożena (1971) Wymowa polska. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: