Współczesne teorie fonologiczne 3301-JF272
Kurs stanowi przegląd współczesnych teorii fonologicznych. Skupia się głównie na współczesnych teoriach reprezentacji: fonologii autosegmentalnej i metrycznej oraz geometrii cech i niepełnej specyfikacji. Dyskusja koncentruje się na niesymetrycznych relacjach pomiędzy poziomami fonologicznymi a także na hierarchicznej organizacji jednostek fonologicznych w ramach danego poziomu. Analizy są przeprowadzone na podstawie danych z języka angielskiego, polskiego i innych języków. Jeśli chodzi o organizację poziomu segmentalnego (melodycznego), omówione są dwa modele geometrii cech: Halle-Sagey oraz Clements-Hume. Reprezentacje nielinearne oraz struktury hierarchiczne są użyte do opisu takich zjawisk jak powtarzające się w różnych językach te same procesy asymilacji, różny stopień asymilacji (przeniesienie pojedynczej cechy, asymilacja częściowa i całkowita), specyficzne zachowanie segmentów konturowych, segmentów złożonych oraz geminat, a także zjawiska dysymilacji i deoralizacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Wiedza:
K_W02
Poznaje podstawową terminologię, główne metody i teorie oraz tendencje rozwoju badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
K_W03
Zdobywa wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii, pragmatyce.
K_W07
Zdobywa wiedzę o projektowaniu badań filologicznych, a w szczególności o zastosowaniu metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez.
Umiejętności:
K_U01
Umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej.
K_U03
Umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
Umiejętności społeczne:
K_K02
Rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego.
K_K07
Ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Literatura
Clements, G. N. (1985) The geometry of phonological features. Phonology 2, 225-252.
Clements, G. N. and E. V. Hume (1995) The internal organisation of speech sounds. In Goldsmith, J.A. (ed.), The Handbook of Phonological Theory. Cambridge, MA: Blackwell. 245-306.
Goldsmith, J. (1990) Autosegmental and Metrical Phonology. Oxford, UK and Cambridge, MA: Blackwell. Kenstowicz, M. (1994) Phonology in Generative Grammar. Chapter 9: Feature Geometry, Underspecification, and constraints.
McCarthy, J. (1988) Feature geometry and dependency: A review. Phonetica 43, 84-108.
Sagey, E. (1986) The Representation of Features and Representations in Non-linear Phonology. Cambridge, MA: MIT PhD Dissertation.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: