Różnorodność językowa a poznanie 3301-JF2716-2ST
Język ludzki jest najbardziej zróżnicowanym systemem komunikacji w królestwie zwierząt. Szacuje się, że obecnie na świecie używa się około 7000 języków różniących się od siebie na wszystkich podstawowych poziomach struktury: od dźwięków po morfologię, składnię i semantykę. Na tych zajęciach przyjrzymy się tej różnorodności, skupiając się szczególnie na semantyce, i zapytamy, w jaki sposób uniwersalne i specyficzne dla poszczególnych kultur czynniki przyczyniają się do kształtowania znaczenia w języku. Zbadamy też, czy różnice w języku odpowiadają różnicom w myśleniu — koncepcji znanej jako relatywizm językowy lub hipoteza Sapira-Whorfa. Badając wybrane domeny, np. przestrzeń, kolory, liczby, ocenimy, czy i w jaki sposób różnice w językach wpływają na podstawowe aspekty poznania, takie jak percepcja, pamięć czy rozumowanie, wśród użytkowników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorie i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w obszarze relatywizmu językowego, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań relatywizmu językowego do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
- Egzamin pisemny (50%)
- Pozostała część oceny (50%) będzie oparta na zadaniach i aktywności podczas zajęć. Wymagane będzie: (1) przygotowanie streszczeń przydzielonych artykułów i poprowadzenie dyskusji, (2) aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach oraz (3) zaprezentowanie pomysłów na projekt badawczy dotyczący tematu relatywizmu językowego. Prezentacja powinna zawierać przegląd literatury przedmiotu, identyfikację luki w istniejącej wiedzy, metodologię oraz potencjalny efekt projektu badawczego.
Uwagi dodatkowe:
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Blasi, D. E., Henrich, J., Adamou, E., Kemmerer, D., & Majid, A. (2022). Over-reliance on English hinders cognitive science. Trends in Cognitive Sciences, 26(12), 1153–1170.
Conklin, H. C. (1955). Hanunóo color categories. Southwestern Journal of Anthropology, 11(4), 339–344.
Defina, R. (2016). Do serial verb constructions describe single events? A study of co-speech gestures in Avatime. Language, 92(4), 890–910.
Dolscheid, S., Shayan, S., Majid, A., & Casasanto, D. (2013). The thickness of musical pitch: Psychophysical evidence for linguistic relativity. Psychological Science, 24(5), 613–621.
Gordon, P. (2004). Numerical cognition without words: Evidence from Amazonia. Science, 306(5695), 496–499.
Kuhl, P. K., Williams, K. A., Lacerda, F., Stevens, K. N., & Lindblom, B. (1992). Linguistic experience alters phonetic perception in infants by 6 months of age. Science, 255(5044), 606–608.
Majid, A., Bowerman, M., Kita, S., Haun, D. B. M., & Levinson, S. C. (2004). Can language restructure cognition? The case for space. Trends in Cognitive Sciences, 8(3), 108–114.
Núñez, R., & Cooperrider, K. (2013). The tangle of space and time in human cognition. Trends in Cognitive Sciences, 17(5), 220–229.
Phillips, W., & Boroditsky, L. (2003). Can quirks of grammar affect the way you think? Grammatical gender and object concepts. Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 928–933.
Pyers, J. E., & Senghas, A. (2009). Language promotes false-belief understanding: Evidence from learners of a new sign language. Psychological Science, 20(7), 805–812.
Wnuk, E., & Majid, A. (2014). Revisiting the limits of language: The odor lexicon of Maniq. Cognition, 131(1), 125–138.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: