Różnorodność językowa a poznanie 3301-JF2716-2ST
Język ludzki jest najbardziej zróżnicowanym systemem komunikacji w królestwie zwierząt. Szacuje się, że obecnie na świecie używa się około 7000 języków różniących się od siebie na wszystkich podstawowych poziomach struktury: od dźwięków po morfologię, składnię i semantykę. Na tych zajęciach przyjrzymy się tej różnorodności, skupiając się szczególnie na semantyce, i zapytamy, w jaki sposób uniwersalne i specyficzne dla poszczególnych kultur czynniki przyczyniają się do kształtowania znaczenia w języku. Zbadamy też, czy różnice w języku odpowiadają różnicom w myśleniu — koncepcji znanej jako relatywizm językowy lub hipoteza Sapira-Whorfa. Badając wybrane domeny, np. przestrzeń, kolory, liczby, ocenimy, czy i w jaki sposób różnice w językach wpływają na podstawowe aspekty poznania, takie jak percepcja, pamięć czy rozumowanie, wśród użytkowników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 Fundamentalne różnice między językami w wybranych domenach semantycznych i gramatycznych
- K_W01 Udokumentowane różnice w aspektach poznawczych wśród użytkowników różnych języków
- K_W01 Jaki jest związek między różnorodnością językową i poznawczą oraz jakie dowody mogą wskazywać na poparcie tezy o wpływie języka na myślenie
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań o różnorodności międzyjęzykowej i relatywizmie językowym
- K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści oraz zjawiska językowe i poznawcze w szerszym kontekście kulturowym
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
- K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
Kryteria oceniania
- Egzamin pisemny (50%)
- Pozostała część oceny (50%) będzie oparta na zadaniach i aktywności podczas zajęć. Wymagane będzie: (1) przygotowanie streszczeń przydzielonych artykułów i poprowadzenie dyskusji, (2) aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach oraz (3) zaprezentowanie pomysłów na projekt badawczy dotyczący tematu relatywizmu językowego. Prezentacja powinna zawierać przegląd literatury przedmiotu, identyfikację luki w istniejącej wiedzy, metodologię oraz potencjalny efekt projektu badawczego.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Blasi, D. E., Henrich, J., Adamou, E., Kemmerer, D., & Majid, A. (2022). Over-reliance on English hinders cognitive science. Trends in Cognitive Sciences, 26(12), 1153–1170.
Conklin, H. C. (1955). Hanunóo color categories. Southwestern Journal of Anthropology, 11(4), 339–344.
Defina, R. (2016). Do serial verb constructions describe single events? A study of co-speech gestures in Avatime. Language, 92(4), 890–910.
Dolscheid, S., Shayan, S., Majid, A., & Casasanto, D. (2013). The thickness of musical pitch: Psychophysical evidence for linguistic relativity. Psychological Science, 24(5), 613–621.
Gordon, P. (2004). Numerical cognition without words: Evidence from Amazonia. Science, 306(5695), 496–499.
Kuhl, P. K., Williams, K. A., Lacerda, F., Stevens, K. N., & Lindblom, B. (1992). Linguistic experience alters phonetic perception in infants by 6 months of age. Science, 255(5044), 606–608.
Majid, A., Bowerman, M., Kita, S., Haun, D. B. M., & Levinson, S. C. (2004). Can language restructure cognition? The case for space. Trends in Cognitive Sciences, 8(3), 108–114.
Núñez, R., & Cooperrider, K. (2013). The tangle of space and time in human cognition. Trends in Cognitive Sciences, 17(5), 220–229.
Phillips, W., & Boroditsky, L. (2003). Can quirks of grammar affect the way you think? Grammatical gender and object concepts. Proceedings of the 25th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 928–933.
Pyers, J. E., & Senghas, A. (2009). Language promotes false-belief understanding: Evidence from learners of a new sign language. Psychological Science, 20(7), 805–812.
Wnuk, E., & Majid, A. (2014). Revisiting the limits of language: The odor lexicon of Maniq. Cognition, 131(1), 125–138.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: