Polityka i planowanie językowe 3301-JF2715-2ST
Treść kursu będzie stanowić wprowadzenie do badań i literatury na temat polityki językowej i planowania, a także reformy edukacji. Będzie badać teorię i wdrażanie polityki językowej i planowania w różnych politykach i jurysdykcjach. Przyjrzymy się, z czego składa się polityka językowa i planowanie, jak one działają, ich historycznym korzeniom i sposobom, jak można je badać empirycznie. Kurs będzie stosować podejście studium przypadku porównawczego, w tym kluczowe koncepcje lub problemy przedstawione zostaną w kontekście różnych krajów na całym świecie, np. Japonii, Meksyku, Botswany, Nigerii, Tajwanu, RPA, krajów UE i wielu innych. W miarę możliwości studenci porównają i zestawią koncepcje z dominującą polityką językową i problemami planowania obecnymi w ich krajach.
. Wprowadzenie do kursu: przegląd, wymagania, zadania
2. Rodzina, dom i edukacja
3. Wstępne koncepcje planowania językowego: definicje,
koncepcje, ramy
4. Cele planowania językowego
5. Języki narodowe i planowanie językowe
6. Społeczny cel planowania językowego: edukacja i
umiejętność czytania i pisania
7. Konceptualizacja kluczowych elementów polityki językowej
8. Imperializm, kolonializm i dziedzictwo języka kolonialnego
9. Zagrożenie i zmiana języka
10. Profil językowy Republiki Południowej Afryki
11. Polityka i praktyki językowe w państwach bałtyckich
12. Sytuacja językowa w Irlandii Północnej
13. Różnorodność językowa i planowanie językowe w edukacji na Tajwanie
14. Kontekst polityczny i rola języków rdzennych w Nigerii
15. Kluczowe czynniki rządowej polityki językowej w Meksyku
16. Dwa studia polityki językowej i planowania: Finlandia i
Szwecja
17. Różnorodność językowa, kontekst historyczny i polityczny
oraz obecna sytuacja językowa w Fidżi i Vanuatu
18. Ocena końcowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w sposób pogłębiony specyfikę polityki i planowania językowego na tle zagadnień z zakresu językoznawstwa
- K_W02 - w sposób pogłębiony nowe trendy w badaniach na temat polityki i planowania językowego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad polityką i planowaniem językowym
- K_U03 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu badawczego dotyczącego polityki i planowania językowego
- K_U04 - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe związane z rozwojem polityki i planowania językowego
- K_U05 - rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w badaniach nad rozwojem polityki i planowania językowego
- K_U08 - uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami i kierować pracą w czasie przygotowania prezentacji i innych zadań objętych programem nauczania
- K_U09 - przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo oraz komunikować się z innymi posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
- K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie i rozwijania zasad i norm etycznych w środowisku akademickim
- K_K04 - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie polityki i planowania językowego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie prezentacji
Dopuszczalne są 2 nieobecności
Aktywny udział i przygotowanie zadań: 20%
Jedna praca w połowie semestru (prezentacja): 30%
Końcowy quiz: 50%
Literatura
Hornberger, N. H. (2006). Frameworks and models in language policy and planning. In T. Ricento (Ed.), An introduction to language policy: Theory and method (pp. 24-41). Malden MA: Blackwell.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (1997). Language planning: From practice to theory. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2001). Language Planning and Policy in Asia, Vol.1: Japan, Nepal and Taiwan and Chinese Characters. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2008). Language Planning and Policy in Europe, Vol. 3: The Baltic States, Ireland and Italy. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2007). Language Planning and Policy in Africa, Vol. 2: Algeria, Côte d'Ivoire, Nigeria and Tunisia. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2007). Language Planning and Policy in Latin America, Vol. 1: Ecuador, Mexico and Paraguay. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2006). Language Planning and Policy in the Pacific, Vol 1: Fiji, The Philippines, and Vanuatu. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2005). Language Planning and Policy in Europe Vol. 2: The Czech Republic, The European Union and Northern Ireland. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2005). Language Planning and Policy in Europe, Vol. 1: Hungary, Finland and Sweden. Bristol: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B. & Baldauf, R. B. (2004). Language Planning and Policy in Africa, Vol 1: Botswana, Malawi, Mozambique. Bristol: Multilingual Matters.
Shohamy, E. (2005). Language policy: Hidden agendas and new approaches. Abingdon: Routledge.
Spolsky, B. (2021). Rethinking language policy. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Tollefson, J.W. (2013). Language policy in a time of crisis and transformation. In J.W. Tollefson (Ed.), Language policies in education: Critical issues (pp. 11-34). New York: Routledge.
Tollefson, J.W. & Tsui, A. B. M. (2014). Language diversity and language policy in educational access and equity. Review of Research in Education, 38, 189-214.
Wright, S. (2021). Language policy and language planning: From nationalism to globalisation. (2nd edition). Basingstoke: Palgrave.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: