Dialog międzykulturowy. Spotkanie kultur. Wschód-Zachód 3301-JF2710
Kurs będzie rozwijał się na trzech połączonych płaszczyznach: antropologiczno-filozoficznej refleksji nad dialogiem, kulturoznawczej oraz analizy językowych aspektów komunikacji międzykulturowej.
1. Obszary dialogu
Definicje dialogu w językoznawstwie, antropologii kultury i filozofii.
2. Opis i analiza podstawowych pojęć: dialog, język, rozmowa, znaczenie, sens, uczestnicy dialogu.
3. Jakie predyspozycje umożliwiają ludziom nawiązywanie relacji dialogicznych?
Czy jest “duch dialogu?”?
Tolerancja, integracja, asymilacja. Filozofia dialogu.
Mentalne i techniczne zdolności nawiązywania dialogu.
4. Formy of dialogu
- dialog życia;
- dialog dzieł;
- dialog doświadczenia religijnego;
- dialog tradycji kulturowych.
5. Trudności i przeszkody w prowadzeniu dialogu
- uprzedzenia poznawcze, stereotypy;
- polityczne i ekonomicznie czynniki;
- etyka dialogu.
6. Różnice między kulturami /wielokulturowość. Podstawowe różnice pomiędzy grupami kulturowymi.
7. Tożsamości kulturowe: Wschód/Zachód.
8. Językoznawstwo antropologiczne a kulturoznawcze podejście do badań nad różnicami kulturowymi
9. Kody kulturowe w komunikacji.
10. Otwartość społeczeństw na mentalne/prawne/polityczne/ ekonomiczne aspekty różnic. Komunikacja międzykulturowa.
11. Kultura i religia w perspektywie europejskiej: chrześcijaństwo.
12. Kultura i religia w perspektywie europejskiej: chrześcijaństwo judaizm i islam.
13. Kultura i religia w perspektywie europejskiej: hinduizm i buddyzm.
14. Perspektywy dialogu międzykulturowego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student opanuje następujące umiejętności i zdobędzie następujące sprawności:
Wiedza:
Uczestnik kursu będzie
- Zdolny zdefiniować dialog w odniesieniu do myśli, znaczenia, rozmowy;
- Zdolny zidentyfikować formy i obszary dialogu międzykulturowego;
- Zrozumieć niewystarczalność kompetencji językowych i konieczność aktywnego zaangażowania w dialogu
- Zrozumieć relację kultury do religii
- Zapozna się w warunkami dialogu międzykulturowego
- Zapozna się z trudnościami w przeszkodami w prowadzeniu dialogu (takimi jak stereotypy, polityczne I ekonomiczne czynniki)
Umiejętności:
Uczestnik będzie potrafił:
- Dokonać rozróżnienia pomiędzy dialogiem i rozmową
- Zdefiniować cywilizację i religię w odniesieniu do obszarów językowy i kulturowych
- Korzystać z badań i teorii odnoszących się do relacji międzykulturowych
- Prowadzić samodzielne badania dialogu międzykulturowego w odniesieniu do czynników religijnych i ideologicznych
- Wejść w przestrzeń dialogu kulturowego i stać się podmiotem dialogu
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 10%
2. Test (30%)
3. Egzamin ustny (60%)
Literatura
Asante, Molefi Kete, Yoshitaka Miike, & Jing Yin. The Global Intercultural Communication Reader, New York 2014;
Bennett, Tony. Differing diversities.Transversal study on the Theme of Cultural policy and cultural diversity, Strasbourg 2001;
Brie, Mircea. “European Culture between Diversity and Unity”, in: Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, Analele Universităţii din Oradea 2010, pp. 79-92;
Buber, Martin. I and Thou, trans. R. Gregor Smith, London and New York 2004;
Dogot, Cristina-Maria, Szabó Gyula & Esther Gimeno Ugalde (eds.) “Intercultural Dialogue and the European Space”, in: Eurolime. Journal of the Institute for Euroregional Studies “Jean Monnet” European Centre of Excellence, Vol. 6, University of Oradea & University of Debrecen 2008;
Duranti, A. Linguistic Anthropology. Cambridge 1999;
Jung, Carl Gustav. Psychology and Religion, trans. Gerhard Adler, Yale 1966;
Fitzgerald, Thomas K. Metaphors of Identity. A Culture-Communication Dialogue, New York 1993;
Grein Marion & Edda Weigand (ed.), Dialogue and Culture, Amsterdam - Philadelphia 2007;
Hofstede, Geert. Culture’s consequences. Comparing values, behaviours, institutions, and organizations across nations, (Second edition) Thousand Oaks - London - New Delhi 2001;
Kapuściński, Ryszard. „Spotkanie z Innym, jako wyzwanie XXI wieku”, in Monde Diplomatique. Miesięcznik społeczno-polityczny. 1895-4839. 2014, no 6, pp. 26-28;
Kłoczowski, Jan Andrzej. Filozofia dialogu, Poznań 2005;
Kornacki, Paweł. Studies in Emotions. Ethnolinguistic perspectives. Warszawa 2010.
Malewska-Peyre, Hanna. “Ja wśród swoich i obcych”, in: P. Boski, M. Jarymowicz, H. Malewska-Peyre (ed.), Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992, pp. 15-66;
Mendoza, S.L; T. R. Halulani & J.A. and Drzewiecka, “Moving the discourse on identities in intercultural communication research”, Communication Quartely 50 (3/4), pp. 312-327;
Ratajczak, Magdalena (ed.). Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, Wrocław 2006;
Ratzinger, Joseph. Wiara - prawda - tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, przeł. R. Zajączkowski, Kielce 2004;
Tiemermann, Christiane & Barbara Segaert (eds.). How to Conquer the Barriers to Intercultural Dialogue. Christianity, Islam and Judaism, Brussels 2005;
Welsh, Wolfgang. “Transculturality: The Puzzling Forms of Cultures Today”, in Spaces of Culture, Mike Featherstone and Scott Lash, London 1999, pp. 194-214;
Wierzbicka, Anna. Język-Umysł-Kultura. Wybór prac pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: