Wstęp do teorii optymalności 3301-JF2704
Kurs przedstawia teorię optymalności, która jest najnowszą teorią fonologiczną rozwijaną przede wszystkim w USA. Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli kurs Fonetyki i fonologii na roku I, gdyż treściami swoimi nawiązuje do zajęć na I roku. Szczegółowe zagadnienia obejmują między innymi analizę sylaby i sylabifikacji z punktu widzenia teorii optymalności; omówienie mechanizmów ewaluacji w teorii optymalności, które zastępują derywację stosowaną w poprzednich teoriach fonologicznych, zastosowanie teorii optymalności do analizy procesów asymilacyjnych, takich jak asymilacja dźwięczności czy asymilacja miejsca artykulacji.Kurs jest przeznaczony dla studentów, którzy znają podstawowe pojęcia w fonologii. Wymagany zakres znajomości tych pojęć odpowiada zakresowi egzaminu z Fonetyki i fonologii na I roku studiów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim.
2. poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
3. zdobywa / poszerza wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii, pragmatyce.
4. zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą.
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę.
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
Kryteria oceniania
sprawdzian na końcu semestru
Literatura
Materiały przygotowane przez prowadzącego (handouts) oraz w ramach uzupełnienia natsępująca nieobowiązkowa literatura:Kager, René. 1999. Optimality Theory. Cambridge: Cambridge University Press.Prince, Alan, Smolensky, Paul. 2004. Optimality Theory: Constraint Interaction in Generative Grammar. Oxford: Blackwell.Rubach, Jerzy. 2000. “Syllabic Consonants in English” Anglica 9 (2000), 157-170.Rubach, Jerzy. 2000. “Backness Switch in Russian”, Phonology 17. 39-64.Rubach, Jerzy. 2008. “Prevocalic Faithfulness”, Phonology 25. 1-36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: