Historia słownictwa angielskiego 3301-JF2661
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim.
Zagadnienia omawiane na kursie są obrazowane tekstami prozatorskimi i poetyckimi z różnych okresów historii języka angielskiego, dobranymi przez osobę prowadzącą (np. Kronika anglosaska, Opowieści kanterberyjskie, Makbet, Raj utracony, Harry Potter, Władca Pierścieni). Analiza tekstów obejmuje identyfikację zapożyczeń, analizę morfemiczną wybranych słów, oraz zmiany semantyczne.
Zakres tematów:
- procesy słowotwórcze dawniej i dziś
- analiza morfologiczna
- etymologia
- zanik słów i jego przyczyny
- wpływy innych języków na angielszczyznę w różnych okresach historycznych: zapożyczenia słów i morfemów, hybrydy
- semantyka i zmiany znaczeniowe
- słowa dialektalne w angielszczyźnie współczesnej
- nazwy własne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : student zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi
K_W08 w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu język
Efekty kształcenia z obszaru wiedzy są realizowane głównie w zakresie terminologii, metodologii oraz zmian historycznych dotyczących leksyki i semantyki a także procesów morfologicznych.
Umiejętności: Student potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Efekty kształcenia z obszaru umiejętności są realizowane głównie w zakresie zadań związanych ze śledzeniem procesów leksykalnych, semantycznych i morfologicznych na przestrzeni wieków oraz ich rezultatami,
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Efekty kształcenia z obszaru kompetencji społecznych są realizowane głównie w zakresie wypowiedzi oraz dbałości o dziedzictwo obecne w języku oraz tolerancji dla różnych wpływów językowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Obowiązkowa praca domowa w połowie semestru; pisemny test końcowy na koniec kursu.
Student ma prawo do 3 nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach.
Uwaga: Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Ayers, D.M. (1986) English Words from Latin and Greek Elements. Tucson: The University of Arizona Press.
Baugh, A.C. – T. Cable (2002) A History of the English Language. London: Routledge.
Crystal, D. (2008) Think on My Words. Exploring Shakespeare’s Language. Cambridge: CUP.
Grzebieniowski, T. (1962) Słownictwo i słowotwórstwo angielskie. Warszawa: PWN.
Hughes, G. (2000) A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kastovsky, D. (2006) “Vocabulary”. [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of the English Language. (Cambridge: CUP), 199-270.
Liberman, A. (2005) Word Origins…and How We Know Them. Oxford: OUP.
Minkova, D. – R. Stockwell (2001) English Words. History and Structure. Cambridge: CUP
Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: