Historia słownictwa angielskiego 3301-JF2661
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim.
Zagadnienia omawiane na kursie są obrazowane tekstami prozatorskimi i poetyckimi z różnych okresów historii języka angielskiego, dobranymi przez osobę prowadzącą (np. Kronika anglosaska, Opowieści kanterberyjskie, Makbet, Raj utracony, Harry Potter, Władca Pierścieni). Analiza tekstów obejmuje identyfikację zapożyczeń, analizę morfemiczną wybranych słów, oraz zmiany semantyczne.
Zakres tematów:
- procesy słowotwórcze dawniej i dziś
- analiza morfologiczna
- etymologia
- zanik słów i jego przyczyny
- wpływy innych języków na angielszczyznę w różnych okresach historycznych: zapożyczenia słów i morfemów, hybrydy
- semantyka i zmiany znaczeniowe
- słowa dialektalne w angielszczyźnie współczesnej
- nazwy własne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : student zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorie i metody badań językoznawczych w zakresie etymologii, leksykologii oraz zmian semantycznych i morfologicznych;
K_W09 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
Umiejętności: Student potrafi
K_U01 w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań językoznawczych w zakresie etymologii, leksykologii oraz zmian semantycznych i morfologicznych;]
K_U09 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Obowiązkowa praca domowa; pisemny test końcowy na koniec kursu.
Student ma prawo do 3 nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach.
Uwaga: Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Ayers, D.M. (1986) English Words from Latin and Greek Elements. Tucson: The University of Arizona Press.
Baugh, A.C. – T. Cable (2002) A History of the English Language. London: Routledge.
Crystal, D. (2008) Think on My Words. Exploring Shakespeare’s Language. Cambridge: CUP.
Grzebieniowski, T. (1962) Słownictwo i słowotwórstwo angielskie. Warszawa: PWN.
Hughes, G. (2000) A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kastovsky, D. (2006) “Vocabulary”. [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of the English Language. (Cambridge: CUP), 199-270.
Liberman, A. (2005) Word Origins…and How We Know Them. Oxford: OUP.
Minkova, D. – R. Stockwell (2001) English Words. History and Structure. Cambridge: CUP
Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: