Metody badawcze w językoznawstwie 3301-JF2654
Praktyczny kurs będący wprowadzeniem do pracy z autentycznym materiałem językowym. Omawiane będą poszczególne etapy procesu badawczego m.in. następujące.
- Metoda naukowa
- Operacjonalizacja konstruktów na podstawie materiału językowego
- Podstawy analizy statystycznej
- Projektowanie kwestionariuszy
- Wybrane zagadnienia lingwistyki korpusowej
- Synteza literatury i zarządzanie bibliografią za pomocą dedykowanego oprogramowania
- Opis badań
- Krytyczna analiza tekstów naukowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023.
Osoby uczestniczące w zajęciach będą miały sposobność:
- rozwoju umiejętności analizy zjawisk występujących w języku naturalnym w ujęciu różnych teorii językoznawczych, w szczególności tych dotyczących podstaw przetwarzania języka naturalnego, lingwistyki korpusowej, składni generatywnej, psycholingwistyki oraz glottodydaktyki i translatoryki wspomaganej komputerowo (K_W01, K_W02, K_U05)
- rozwoju umiejętności zwięzłego i ugruntowanego w dziedzinie sposobu argumentacji (K_U07).
- zdobycia doświadczenia w pracy z różnymi rodzajami oprogramowania stosowanego w analizie języka naturalnego (K_U07)
- rozwoju zdolności planowania i zarządzania czasem (K_U08)
- rozwoju umiejętności pracy w zespole, w tym komunikowania się i skutecznej argumentacji, w tym w języku obcym na poziomie C1 (K_U09)
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023:
Osoby uczestniczące w zajęciach będą miały sposobność:
- poznania metody naukowej w kontekście językoznawstwa, w szczególności przedstawione zostaną różne sposoby dociekań (dedukcyjne, indukcyjne i abdukcyjne) (K_W04)
- rozwoju umiejętności analizy zjawisk występujących w języku naturalnym w ujęciu różnych teorii językoznawczych, w szczególności tych dotyczących podstaw przetwarzania języka naturalnego, lingwistyki korpusowej, składni generatywnej, psycholingwistyki oraz glottodydaktyki i translatoryki wspomaganej komputerowo (K_W01, K_W02, K_U05)
Ponad powyższe, ze względu na swą interaktywną naturę, zajęcia rozwijają:
- umiejętności zwięzłego i ugruntowanego w dziedzinie sposobu argumentacji (K_U07).
Część warsztatowa zajęć umożliwia:
- zdobycie doświadczenia w pracy z różnymi rodzajami oprogramowania stosowanego w analizie języka naturalnego (K_U07)
Praca grupowa na zajęciach oraz praca własna w trybie asynchronicznym z użyciem narzędzi MOOC umożliwia:
- rozwój zdolności planowania i zarządzania czasem (K_U08)
- rozwój umiejętności pracy w zespole, w tym komunikowania się i skutecznej argumentacji, w tym w języku obcym na poziomie C1 (K_U09)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z dwóch komponentów, aktywności na zajęciach oraz testu końcowego.
Aktywność na zajęciach stanowi 70% oceny. W jej skład wlicza się obecność oraz zadane prace. Test końcowy stanowi pozostałe 30% oceny.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Adjukiewicz, K. (1949). Zagadnienia I Kierunki Filozofii Teoria Poznania, Metafizyka. Wydawnictwo Antyk.
Agresti, A. & Finlay, B. (2008) Statistical Methods for the Social Sciences
Babbie, E. (2012). The Practice of Social Research, 13th Edition. Wadsworth Publishing.
Bell, J., & Waters, S. (2018). EBOOK: DOING YOUR RESEARCH PROJECT: A GUIDE FOR FIRST-TIME RESEARCHERS. McGraw-Hill Education (UK).
Biber, D. (2012). Corpus-Based and Corpus-driven Analyses of Language Variation and Use. Oxford Handbooks Online. Retrieved 20 Nov. 2016, from http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199544004.001.0001/oxfordhb-9780199544004-e-008.
Binkert, P. J. (2003). Linguistic Analysis: Lecture Notes And Workbook For Lin180. Oakland University, Rochester Michigan.
Carnie, A. (2021). Syntax: A generative introduction. John Wiley & Sons.
Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IRE Transactions on information theory, 2(3), 113-124.
Chomsky, N. (2009). Syntactic structures. De Gruyter Mouton.
Creswell, J. W. (2003). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.
Dörneyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. London: Lawrence Erlbaum Associates.
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage publications.
Larson-Hall, J. (2015). A guide to doing statistics in second language research using SPSS and R. Routledge.
McEnery, T et al. (2006). Corpus-Based Language Studies: An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Müller, S. (2020). Grammatical theory: From transformational grammar to constraint-based approaches. Language Science Press.
Newman P. and Ratliff M. (eds.) (2001). Linguistic Fieldwork. Cambridge: CUP.
Opacki, M. (2017). Reconsidering Early Bilingualism. A Corpus-Based Study of Polish Migrant Children in the United Kingdom.. doi: 10.3726/978-3-653-07250-1
Peirce, S. (2017). Illustrations of the Logic of Science. Charles S. Peirce Society. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 53(4), 626-631.
Radford, A. (2004). Minimalist syntax: Exploring the structure of English. Cambridge University Press.
Wray, A. and Bloomer, A. (2006). Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Hodder Arnold.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: