Gest, ikona, metafora. Wprowadzenie do analizy gestów 3301-JF2650-2ST
Kurs wprowadza podstawowe pojęcia analizy gestów w ramach semiotyki, językoznawstwa kognitywnego i komunikacji multimodalnej. Studenci będą badać, jak gesty towarzyszące mowie funkcjonują jako istotne elementy interakcji międzyludzkiej, które uzupełniają i wzbogacają język mówiony. Poprzez połączenie rozważań teoretycznych i zadań praktycznych uczestnicy rozwiną umiejętności niezbędne do analizy i anotacji nagrań audio-wizualnych. Dowiedzą się także o różnych funkcjach gestów w dyskursie.
Chociaż nie jest to ścisły wymóg, studenci zostaną poproszeni o przyniesienie własnych laptopów na zajęcia poświęcone anotacji danych.
Uczestnicy kursu będą oceniani na podstawie zadań obejmujących anotację i analizę danych audiowizualnych. Niektóre z zadań wymagają zainstalowania EXMARaLDA Partitur Editor, aplikacji open-source obsługiwanej przez wszystkie główne systemy operacyjne (Windows, MacOS, Linux). Aplikacja zostanie przedstawiona na zajęciach.
Kluczowe tematy:
- Semiotyka C.S. Peirce’a
- Ikoniczność w języku
- Tryby przedstawienia ikonicznego w gestykulacji
- Indeksykalność i uwaga
- Kontinuum Kendona
- Typologia gestów według McNeilla: ikony, metafory, gesty deiktyczne, batuty
- Opis formy gestów
- Metafora i metonimia w interpretacji gestów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem analizy gestów, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w ramach analizy gestów, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w szczególności z zakresu językoznawstwa kognitywnego
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Ocena opiera się o kilka (3-4) zadań badawczych uwzględniających elementy takie jak zbieranie, analiza i omówienie danych w formie ustnej oraz pisemnej. (W, U, K)
Aktywne uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalna liczba nieobecności to 3.
Literatura
Cienki, A. (2010). Multimodal metaphor analysis. In L. Cameron & R. Maslen (Eds.), Metaphor Analysis: Research Practice in applied Linguistics, Social Sciences and the Humanities (pp. 195–216). Equinox.
Cienki, A., & Müller, C. (2009). Words, gestures, and beyond: Forms of multimodal metaphor in the use of spoken language. In C. Forceville & E. Urios-Aparisi (Eds.), Multimodal Metaphor (pp. 297–328). Walter de Gruyter.
Evans, V., & Green, M. (2009). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh Univ. Press.
EXMARaLDA. (2024). www.exmaralda.org
Fricke, E. (2024). Indexicality, Deixis, and Space in Gesture. In A. Cienki (Ed.), The Cambridge Handbook of Gesture Studies (pp. 84–111). Cambridge University Press.
Gawne, L., & Cooperrider, K. (2024). Emblems: Meaning at the interface of language and gesture. Glossa: A Journal of General Linguistics, 9(1).
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind the Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. University of Chicago press.
Kendon, A. (2017). Pragmatic functions of gestures: Some observations on the history of their study and their nature. Gesture, 16(2), 157–175.
Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge University Press.
McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gestures reveal about thought. University of Chicago Press.
McNeill, D. (2006). Gesture and Communication. In K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language and Linguistics (Vol. 5, pp. 58–66). Elsevier.
Mittelberg, I., & Hinnell, J. (2024). Iconicity, Schematicity, and Representation in Gesture. In A. Cienki (Ed.), The Cambridge Handbook of Gesture Studies (pp. 56–83). Cambridge University Press.
Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.
Mittelberg, I. (2010). Geometric and image-schematic patterns in gesture space. In V. Evans & P. Chilton (Eds.), Language, cognition and space: The state of the art and new directions (pp. 351–385). Equinox.
Müller, C. (2014). Gestural modes of representation as techniques of depiction. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook on mutlimodality and human interaction (pp. 1687–1702). Mouton de Gruyter.
Müller, C. (2024). A Toolbox of Methods for Gesture Analysis. In A. Cienki (Ed.), The Cambridge Handbook of Gesture Studies (pp. 182–216). Cambridge University Press.
Radden, G. (2021). Iconicity. In X. Wen & J. R. Taylor (Eds.), The Routledge handbook of cognitive linguistics (pp. 268–296). Routledge.
Schmidt, T., & Wörner, K. (2013). EXMARaLDA. In J. Durand, U. Gut, & G. Kristoffersen (Eds.), The Oxford Handbook of Corpus Phonology (pp. 402–419). Oxford University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: