Gest, ikona, metafora. Wprowadzenie do analizy gestów 3301-JF2650-2ST
Kurs wprowadza podstawowe pojęcia analizy gestów w ramach semiotyki, językoznawstwa kognitywnego i komunikacji multimodalnej. Studenci będą badać, jak gesty towarzyszące mowie funkcjonują jako istotne elementy interakcji międzyludzkiej, które uzupełniają i wzbogacają język mówiony. Poprzez połączenie rozważań teoretycznych i zadań praktycznych uczestnicy rozwiną umiejętności niezbędne do analizy i anotacji nagrań audio-wizualnych. Dowiedzą się także o różnych funkcjach gestów w dyskursie.
Chociaż nie jest to ścisły wymóg, studenci zostaną poproszeni o przyniesienie własnych laptopów na zajęcia poświęcone anotacji danych.
Uczestnicy kursu będą oceniani na podstawie zadań obejmujących anotację i analizę danych audiowizualnych. Niektóre z zadań wymagają zainstalowania EXMARaLDA Partitur Editor, aplikacji open-source obsługiwanej przez wszystkie główne systemy operacyjne (Windows, MacOS, Linux). Aplikacja zostanie przedstawiona na zajęciach.
Kluczowe tematy:
- Semiotyka C.S. Peirce’a
- Ikoniczność w języku
- Tryby przedstawienia ikonicznego w gestykulacji
- Indeksykalność i uwaga
- Kontinuum Kendona
- Typologia gestów według McNeilla: ikony, metafory, gesty deiktyczne, batuty
- Opis formy gestów
- Metafora i metonimia w interpretacji gestów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę analizy gestów, na tle językoznawstwa
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad gestami w ramach językoznawstwa kognitywnego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa kognitywnego, i metodologii analizy gestów
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisu, analizy i interpretacji gestów twoarzyszących mowie oraz wykonania projektu naukowego badającego rolę gestów w komunikacji
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe kontekście społecznym, w szczególności omawiać ikoniczność w komunikacji
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi do badań nad gestykulacją
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej związanej ze zbieraniem i analizą danych językowych, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne), w szczególności w celu omawiania problematyki językoznawstwa i komunikacji multimodalnej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów, w szczególności umiejętności związane z samodzielną lekturą i analizą tekstów naukowych
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach zajęć z przedmiotu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do językoznawstwa
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy językoznawczej i umiejętności związanych ze zbieraniem, analizą i interpretacją danych audiowizualnych
Kryteria oceniania
Ocena opiera się o aktywność w trakcie całego semestru. 90% oceny opartej będzie o kilka (3-4) zadań badawczych (zbieranie, analiza i omówienie danych).
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalna liczba nieobecności to 3.
Literatura
Antas, J. (2013). Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Primum Verbum.
Cienki, A. (2010). Multimodal metaphor analysis. In L. Cameron & R. Maslen (Eds.), Metaphor Analysis: Research Practice in applied Linguistics, Social Sciences and the Humanities (pp. 195–216). Equinox.
Cienki, A. (2020). Insights on the nature of language from the study of gesture units. In J. Badio (Ed.), Categories and Units in Language and Linguistics. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Cienki, A., & Müller, C. (2009). Words, gestures, and beyond: Forms of multimodal metaphor in the use of spoken language. In C. Forceville & E. Urios-Aparisi (Eds.), Multimodal Metaphor (pp. 297–328). Walter de Gruyter.
Cooperrider, K. (2019). Universals and diversity in gesture: Research past, present, and future. Gesture, 18(2–3), 209–238.
EXMARaLDA. (2024). www.exmaralda.org
Kendon, A. (1980). Gesticulation and speech: Two aspects of the process of utterance. In M. R. Key (Ed.), The relationship of verbal and nonverbal communication (pp. 207–227). Mouton.
Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge University Press.
McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gestures reveal about thought. University of Chicago Press.
McNeill, D. (2006). Gesture and Communication. In K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language and Linguistics (Vol. 5, pp. 58–66). Elsevier.
Mittelberg, I. (2019). Visuo-Kinetic Signs Are Inherently Metonymic: How Embodied Metonymy Motivates Forms, Functions, and Schematic Patterns in Gesture. Frontiers in Psychology, 10, 254.
Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.
Müller, C. (1998). Iconicity and Gesture. In S. Santi (Ed.), Oralité et gestualité: Communication multimodale, interaction: Actes du colloque Orage’98 (pp. 321–328). Harmattan.
Müller, C. (2014). Gestural modes of representation as techniques of depiction. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook on mutlimodality and human interaction (pp. 1687–1702). Mouton de Gruyter.
Schmidt, T., & Wörner, K. (2013). EXMARaLDA. In J. Durand, U. Gut, & G. Kristoffersen (Eds.), The Oxford Handbook of Corpus Phonology (pp. 402–419). Oxford University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: