Semantyka międzykulturowa 3301-JF2634
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z założeniami metodologicznymi i badawczymi teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego (NMS). Zajęcia koncentrują się na prezentacji problemów empirycznych związanych z poszukiwaniem prostych i uniwersalnych jednostek znaczeniowych w językach naturalnych. Kurs akcentuje znaczenie badań nad NMS dla komunikacji międzykulturowej oraz zaawansowanej nauki języków obcych.
1. Główne założenia teoretyczne NMS jako podejścia do semantyki porównawczej. Obecny stan badań NMS nad jednostkami prostymi i uniwersalnymi. Przegląd dotychczas badanych języków.
2. Identyfikowanie prostych i uniwersalnych jednostek semantycznych oraz ich wykładników. Rosnący zbiór NMS: nieco historii.
3. Poszukiwania międzyjęzykowe oraz testowanie znaczeń: rola 'kontekstów kanonicznych'.
4. Porównanie trzech tekstów w NSM: angielskiego, chińskiego (mandaryńskiego), oraz polskiego.
5. Jednostki uniwersalne i ich gramatyka. Eksplikacje semantyczne i skrypty kulturowe jako teksty NMS.
6. Leksykon mentalny w teorii NMS. Poza jednostki elementarne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. pogłębia wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
2. pogłębia znajomość terminologii semantycznej używanej w językoznawstwie angielskim.
3. zgłębia metodologię naukową w antropologicznych badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
4. poszerza wiedzę o języku angielskim, a zwłaszcza o jego gramatyce, semantyce i pragmatyce w kontekście porównawczym
5. zdobywa wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych w obrębie teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego
Umiejętności
1. rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą w obrębie międzyjęzykowych badań nad znaczeniem
2. potrafi zastosować podstawową metodologię językoznawczą do opisu semantycznego zebranych danych językowych
3. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę.
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w procesie komunikacji międzykulturowej i międzyjęzykowej.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dwie śródsemestralne prace domowe
Praca semestralna
Literatura
Goddard, C. 2002. The Search for the Shared Semantic Core of All Languages. In: C.Goddard, A. Wierzbicka (red.), Meaning and Universal Grammar, Vol.1. Amsterdam: John Benjamins, ss. 5-40.
Goddard, C., A. Wierzbicka. 2002. Semantic Primes and Universal Grammar. In: C.Goddard and A. Wierzbicka (red.), Meaning and Universal Grammar, Vol.1. Amsterdam: John Benjamins, ss. 41-85.
Goddard, C., A.Wierzbicka. 2016. Words and Meanings. Lexical Semantics Across Domains, Languages and Cultures. Oxford University Press.
Wierzbicka, A. 1996. Semantics: Primes and Universals. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: