Amerykańsko-brytyjska fonologia kontrastywna 3301-JF2621-1ST
Kurs rozpoczyna się od analizy różnic w leksyce, ortografii i gramatyce pomiędzy amerykańskim a brytyjskim użyciem języka angielskiego. Następnie porównujemy systemy samogłoskowe i spółgłoskowe akcentu amerykańskiego (General American) i brytyjskiego (Received Pronunciation). Ćwiczymy umiejętność rozpoznawania i transkrypcji w obydwu akcentach. Charakterystyka wybranych akcentów amerykańskich, takich jak akcent nowojorski, południowy i nowo-angielski. Opisujemy i analizujemy wybrane procesy fonologiczne w akcentach General American i Received Pronunciation.
1. porównanie leksyki
2. główne różnice w zasadach ortografii
3. główne różnice w gramatyce
4. porównanie systemów spółgłoskowych
5. porównanie systemów samogłoskowych
6. wybrane procesy fonologiczne w obydwu akcentach, takich jak rotyczność, flapping, tapping i nasalizacja
7. akcent nowojorski
8. akcent południowy
9. akcent nowo-angielski
10. percepcja społeczna akcentów
11. puryzm językowy
12. rozróżnianie akcentów na podstawie nagrań
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna różnice pomiędzy użyciem języka angielskiego w Stanach Zlednoczonych i w Wielkiej Brytanii.
2. jest świadom różnorodności języka angielskiego.
3. jest świadom istnienia norm i postaw społecznych odnoszących się do akcentów i dialektów.
4. jest świadom faktu, że standardowy akcent brytyjski (Received Pronunciation) nie jest jedynym akcentem docelowym dla nie-natywnego użytkownika języka angielskiego.
5. wrażliwość międzykulturowa, otwarcie na odmienne wartości i wzorce zachowań, w oparciu o modele interkulturowej kompetencji komunikatywnej
6. Znajomość standardowych i regionalnych wariantów wymowy i adekwatności ich użycia w zależności od kontekstu sytuacyjnego
7. Wiedza z zakresu wariantów językowych pozwalająca na efektywne tłumaczenia tekstów tworzonych w dialektach innych niż standard English
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie rozpoznać główne akcenty angielskiego
2. potrafi zrozumieć użytkowników regionalnych akcentów języka angielskiego.
3. potrafi transkrybować w obydwu akcentach
4. gotowość do promowania postaw tolerancji i otwartości wobec innych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Test końcowy zawierający zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte.
Dozwolone 2 nieobecności w semestrze.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
McCarthy, M., F. O’Dell “English Vocabulary in Use” Cambridge University Press, 1994
Hewings, M. “Advanced Grammar in Use” Cambridge University Press, 1999
Hughes, A., P. Trudgill, D. Watt “English Accents and Dialects: An Introduction to Social and Regional Varieties of English in the British Isles”, Hodder Arnold, 2005
Wells, J.C. “Accents of English” Cambridge University Press 1982
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: