Wybrane zagadnienia z historii językoznawstwa 3301-JF2604
Celem kursu jest przedstawienie historii myśli o języku i rozwoju językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem tradycji anglo-amerykańskiej. W oparciu o lektury i analizę tekstów studenci będą poznawać wybrane aspekty historii dziedziny, które miały wpływ na kształtowanie współczesnych teorii językoznawczych, takich jak strukturalizm czy gramatyka generatywna. Dyskusja będzie dotyczyć współczesnych nurtów w językoznawstwie (np. relatywizm, uniwersalizm, socjolingwistyka, filozofia języka) ale także ich zaplecza historycznego związanego, między innymi, z hinduską tradycją Pāņiniego, starożytną i średniowieczną refleksją nad językiem, czy tradycją Kartezjańską, która leży u podstaw filozoficznych rewolucji Noama Chomsky’ego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie stosowane w badaniach nad językiem obecnie i w preszłości w ramach filologii angielskiej
K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań w językoznawstwie w ramach filologii angielskiej ze szczególnym uwzględnieniem historii dyscypliny
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
K_W07 zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez związanych z teorią i historią lingwistyki
Umiejętności
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu historii językoznawstwa i głównych modeli teoretycznych w językoznawstwie
K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania z zakresu historii językoznawstwa
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Student jest gotów:
K_K02 do kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby w ramach dziedzin związanych z historią językonawstwa
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- znajomość zadanych do lektury tekstów;
- ćwiczenia domowe (assignments);
- test końcowy na ocenę.
Dopuszczalne trzy nieobecności.
Literatura
Chomsky, N. 1968. Language and Mind. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. (Rozdziały: 1-3)
Chomsky, N. 2000. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge University Press. (wybrane fragmenty)
Danielewiczowa, M. 2018. Dosięgnąć przedmiotu,. Rzecz o Ferdynandzie de Sausurze. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. (wybrane fragmenty)
Keith, A. 2013. The Oxford Handbook of the History of Linguistics. Benjamins.
Labov, W. 1963. ‘The Social Motivation of a Sound Change’. Word 19:3. pp. 273-309.
Newmeyer, F. 1986. Linguistic theory in America. Emerald Group Publishing.
Robins, R. H. 1967. A Short History of Linguistics. Indiana University Press.
Sausurre, F. 2013. A Course in General Linguistics. Bloomsberry Publishing. (wybrane fragmenty)
Sapir, E. 1962. Culture, Language and Personality. University of California Press.
Seuren, P. 1999. Western Linguistics: an introduction. Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: