Fonologia generatywna 3301-JF260
Kurs omawia różne podejścia w ramach standardowej teorii generatywnej. W trakcie kursu omawiane są następujące tematy:
1) cechy fonologiczne (porównanie tradycyjnego linearnego modelu SPE oraz późniejszych teorii cech: cechy binarne a cechy prywatywne, dystynktywność, redundancja, różnice między tzw. wiązką cech a reprezentacją w ramach geometrii cech),
2) sylaba (różnice między tradycyjną binarną analizą sylaby w kategoriach cechy dystynktywnej [+/-syllabic] według modelu SPE a autonomicznym, nielinearnym przedstawieniem cechy jako jednostki systemu fonologicznego języka) oraz fonologiczne ograniczenia i uwarunkowania zasad sylabifikacji (zagadnienie skali sonorności, reguła Jespersena, ograniczenia algorytmu sylabifikacji obowiązujące w poszczególnych językach, na przykład zasada Obstruent Sequencing Suspension w języku polskim określająca zasady uporządkowania segmentów w nagłosie i wygłosie sylaby.
3) klasyfikacja reguł fonologicznych (problem przejrzystości reguł, relacje dysjunkcji i koniunkcji w procesie fonologicznym, pojęcie cykliczności) oraz ograniczeń formalnych w stosowaniu reguł (Alternation Condition, Strict Cyclicity and the Elsewhere Condition). Wszystkie wymienione wyżej zagadnienia będą przedstawiane w sposób analityczny na danych z różnych języków.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W02 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań w ramach fonologii generatywnej do początku lat 90. XX wieku.
K_W03 Student/ka zna i rozumie metodologię badań językoznawczych w ramach modeli generatywnych z XX wieku
K_W05 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fonologię, fonetykę i morfologię języka angielskiego i języka polskiego.
K_W07 Student/ka zna i rozumie zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
K_U01 Student/ka potrafi posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa.
K_U04 Student/ka potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki fonologii
K_K02 Student/ka jest gotów/a do kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego
K_K03 Student/ka jest gotów/a do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i do poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych
Kryteria oceniania
- 2 testy pisemne: śródsemestralny (30%) i końcowy (40%).
- 2 projekty fonologiczne obowiązkowe (30%) oraz 2 opcjonalne projekty (10%).
Dozwolone są max 2 nieobecności na zajęciach w trakcie semestru.
Literatura
Chomsky, N. & M.Halle, 1968. The Sound Pattern of English. New York: Harper and Row. (wybrane rozdziały)
Kenstowicz, M. 1994. Phonology in generative grammar. Cambridge MA & Oxford: Blackwell. (wybrane rozdziały).
Rubach J. 1982. Analysis of phonological structures. Warszawa: PWN. (wybrane rozdziały).
Rubach J. 1999. 'The Syllable in Phonological Analysis'. Rivista di Linguistica 11: 273-314.
Materiały własne osoby prowadzącej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: