Socjolingwistyka 3301-JF189
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony językowi w relacji do społeczeństwa, w szczególności do cech społecznych lub społecznie postrzeganych, takich jak status, wiek, płeć, czy grupa etniczna. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą odmian języka (na przykładzie języka angielskiego), mowy jako narzędzia interakcji, relacji język - kultura, motywacji i mechanizmu zmiany językowej oraz kontaktu językowego. Zagadnienia omawiane na kursie będą ilustrowane przykładami pochodzącymi głównie z języka angielskiego.
Zakres tematów:
- socjolingwistyka i metody badań językowych
- społeczne i regionalne odmiany języka
- sieci społeczne
- język a kultura
- standardowa odmiana języka
- mowa jako narzędzie porozumiewania się w społeczeństwie
- język i płeć
- kontakt językowy i dialektalny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. poznaje terminologię używaną w językoznawstwie angielskim, zwłaszcza z zakresu socjolingwistyki
2. poznaje metodologię naukową w badaniach socjolingwistycznych ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
3. poznaje najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań socjolingwistycznych w ramach filologii angielskiej
4. zdobywa wiedzę o projektowaniu badań socjolingwistycznych, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. potrafi zastosować podstawową metodologię socjolingwistyczną
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
3. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu sieci społecznych
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych (zwłaszcza językowych), a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Omawiany materiał jest podzielony na dwie części - jego znajomość jest sprawdzona dwoma testami pisemnymi: w połowie i na koniec kursu. Ocena końcowa jest średnią ocen z testów z uwzględnieniem aktywności studenta/ studentki w czasie zajęć.
Literatura
Chambers, J. K. Sociolingustic Theory. 2009. Southern Gate: Blackwell Publishers Ltd.
Hudson, R.A. 2001. Sociolingustics. Cambridge: CUP.
Labov, William. 1991. Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Trudgill, Peter. 1983. Sociolingustics. An Introduction to Language and Society. London/ New York: Penguin.
Trousdale, Greame. 2010. An Introduction to English Sociolinguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: