Wstęp do językoznawstwa kognitywnego 3301-JF167
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Jego celem jest przedstawienie głównych założeń, jak również wybranych pojęć teoretycznych i tematów badawczych językoznawstwa kognitywnego. Wśród omawianych zagadnień znajdą się następujące tematy:
- Kognitywny model kategoryzacji i jego znaczenie dla teorii języka
- Kognitywne rozumienie zjawiska metonimii pojmowanej jako mechanizm pojęciowy, a nie wyłącznie jako figura mowy
- Kognitywne rozumienie metafory pojmowanej jako mechanizm pojęciowy, a nie wyłącznie jako figura mowy
- Mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych, dzięki któremu możemy twórczo łączyć wybrane aspekty istniejących pojęć, tworząc w ten sposób nowe, hybrydowe pojęcia, które poszerzają nasze rozumienie pojęć składowych i ich wzajemnej relacji
- Kognitywne podejście do zjawiska polisemii
- Rozumienie środków językowych jako narzędzi obrazowania, czyli sposobów portretowania konceptualizowanych sytuacji w taki sposób, iż pewne ich aspekty są podkreślane, a inne spychane na dalszy plan
- Idea, iż gramatyka jest ze swej natury zjawiskiem symbolicznym i że konstrukcje gramatyczne są ważnymi narzędziami przekazywania znaczenia i obrazowania przekazywanej treści na określone sposoby
Jednym z celów kursu jest pokazanie, w jaki sposób omawiane pojęcia teoretyczne mogą znaleźć praktyczne zastosowania w obszarze nauczania języka obcego, tłumaczenia, itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K_W02
w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem rozwijane w nurcie językoznawstwa kognitywnego w ramach filologii angielskiej
K_W03
metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w teorii językoznawstwa kognitywnego w ramach filologii angielskiej
K_W05
w zaawansowanym stopniu gramatykę, semantykę i pragmatykę języka angielskiego z perspektywy językoznawstwa kognitywnego
K_W07
zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w ramach językoznawstwa kognitywnego
Student potrafi
K_U01
posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa kognitywnego
K_U02
posługiwać się metodologią badań językoznawczych proponowanych w nurcie językoznawstwa kognitywnego w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo w nurcie językoznawstwa kognitywnego
K_U11
projektować własną ścieżkę rozwoju, w tym ścieżkę rozwoju własnych zainteresowań, wiedzy i umiejętności w ramach językoznawstwa kognitywnego
Student jest gotów do
K_K02
kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów, w szczególności projektów z zakresu językoznawstwa kognitywnego odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych z zakresu językoznawstwa kognitywnego.
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia kursu jest semestralna praca pisemna (900-1200 słów) na wybrany temat dotyczący językoznawstwa kognitywnego.
Praca pisana jest w dwóch etapach: student składa pierwszą wersję pracy, która jest przez prowadzącego sprawdzana i opatrywana komentarzami, a następnie drugą, poprawioną wersję uwzględniającą sugestie zawarte w komentarzach. Druga, poprawiona wersja pracy jest wersją ocenianą. Ze względu na dwuetapowy charakter przygotowywania pracy nie są przewidziane procedury poprawkowe - przygotowanie poprawionej wersji pracy traktowane jest jako możliwość wyeliminowania błędów pierwszej wersji.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa - dopuszczalne są 3 nieobecności w semestrze.
Literatura
Fauconnier, Gilles and Mark Turner. 1998. “Conceptual integration networks”. Cognitive science 22.2. 133-187 (części 2-3).
Langacker, Ronald W. 1990. Concept, image, and symbol: The cognitive basis of grammar. Berlin i Nowy Jork: Mouton de Gruyter (strony 1-15; 261 – 265).
Langacker, Ronald W. 1993. “The reference-point constructions”. Cognitive linguistics 4-1. 1 – 38 (strony 1-6 and 29-35).
Taylor, John R. 1995. Linguistic categorization. Prototypes in linguistic theory. [2 wyd.]. Oksford: Clarendon Press (rozdz. 2-3, 5, 6.3, 7.1 i 7.2, 8.2).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: