Regionalne warianty języka angielskiego 3301-JF164
Kurs jest poświęcony podstawowym dialektom i akcentom języka angielskiego. Obejmuje wyjaśnienie podstawowych pojęć używanych w dialektologii, podstawową charakterystykę dialektów standardowych i niestandardowych oraz omówienie dialektów i akcentów języka angielskiego. Opis dialektów obejmuje cechy fonologiczne, morfologiczne oraz leksykalne ze szczególnym naciskiem na różnice w wymowie. Zakres tematów:
1. podstawowe pojęcia z zakresu dialektologii
2. dialekty i akcenty
3. dialekt standardowy i dialekty niestandardowe
4. Received Pronunciation (RP)
5. dialekty angielskie: północny, południowy, Midlands, East Anglia, Cockney, Estuary English
6. szkocki, irlandzki i walijski angielski
7. amerykański angielski i jego odmiany: General American, południowy oraz wschodni
8. austalijski angielski i jego odmiany
9. inne odmiany języka angielskiego: indyjski, afrykański, itd.
10. pidżyny i kreole
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim
2. poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
3. zdobywa / poszerza wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii, pragmatyce
4. zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
3. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych (zwłaszcza językowych), a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
dwa testy pisemne w połowie kursu oraz na jego zakończenie
Literatura
1. Cruttenden, Alan. 2008. Gimson's Pronuciation of English. London: Hachette Livre UK.
2. Hughes, Arthur—Peter Trudgill—Dominic Watt. 2005. English Accents and Dialects. Oxford: Oxford University Press.
3. Kortmann, Bernd—Clive Upton. Varieties of English. Vol.1-4. Berlin: Mouton de Gruyter.
4. Trudgill, Peter. 1999. The Dialects of England. Oxford: Blackwell.
5. Trudgill, Peter—Jean Hannah. 2002. International English. London: Arnold.
6. Wells, J.C. 1982. Accents of English. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: