(Re)konstrukcja językowa 3301-JF1633-1ST
Kurs skupia się na fonologicznej i morfologicznej analizie wybranych języków sztucznych (konlangów). Początkowe zajęcia poświęcone są opisowi konlangów, ich głównym cechom oraz regułom rządzącym konstrukcją języka, a także koncentrują się na rozróżnieniu pomiędzy językami a priori i a posteriori. Następnie studenci analizują różnice między językami sztucznymi a naturalnymi, przyglądając się pokrótce typologii języka oraz procesom morfologicznym i fonologicznym, które będą istotne dla dalszych analiz. Główną część kursu stanowi analiza i ocena konlangów. Biorąc to pod uwagę, pierwszymi dwoma omawianymi konlangami są Dothraki i Valyrian, pojawiające się w sadze "Pieśń Lodu i Ognia". Oba te języki są zestawione z arabskim i hiszpańskim, w przypadku Dothraki, oraz łaciną, w przypadku Valyrian. Zarysowanie paraleli między konlangami a ich naturalnymi odpowiednikami pozwala na przeprowadzenie analiz morfologicznych i fonologicznych języka dothrackiego i walyriańskiego, skupiając się na procesach słowotwórczych, cechach fonologicznych i zastosowaniu podstawowych reguł fonologicznych. W celu wzbogacenia doświadczeń związanych z konstrukcją języka, studenci zostaną poproszeni o obejrzenie wybranych klipów z seriali "Gra o Tron" i "Ród Smoka", w których niniejsze konlangi zostały użyte w dialogach.
Kolejne konlangi, które studenci będą analizować w podobny sposób to Elficki (w szczególności, Sarati, Tengwar i Cirth) oraz Międzysłowiański. Na koniec kursu studenci omówią Ithkuil, eksperymentalny język sztuczny, który uważany jest za jeden z najtrudniejszych konlangów, ze względu na swoją gramatyczną złożoność oraz bogaty inwentarz segmentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01
w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
- K_W05
w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
- K_W07
zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
- K_W08
w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu języka
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01
posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa
- K_U02
posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
- K_U04
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
- K_U07
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
- K_U08
planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
-Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02
kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
-K_K03
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
-K_K04
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów
-K_K05
efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- test na koniec semestru
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Chomsky, Noam & Morris Halle. 1968. The Sound Pattern of English. New York: Harper & Row.
Coulter, George H. 2020. How Dead Languages Work. United Kingdom: Oxford University Press.
Fromkin, Victoria A. 2000. Linguistics: An Introduction to Linguistic Theory. Malden, Mass. & Oxford: Blackwell.
Game of Thrones. 2011-2019. Created by David Benioff and D. B. Weiss, HBO Entertainment.
Halle, Morris. 1992. Phonological features. In William Bright (ed.), International Encyclopedia of Linguistics, 207-212. New York: Oxford University Press.
Haspelmath, Martin & Andrea D. Sims. 2010. Understanding Morphology (2nd ed.) London: Routledge.
House of the Dragon. 2022-. Created by Ryan J. Condal and George R.R, Martin, HBO Entertainment.
Jensen, John T. 1990. Morphology. Word Structure in Generative Grammar. Amsterdam: John Benjamins.
Kenstowicz, Michael. 1994. Phonology in Generative Grammar. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Martin, George R.R. 2012. A Song of Ice and Fire. London, England: HarperVoyager.
McCarthy, John, J. & Alan S. Prince. 1995. Faithfulness and reduplicative identity. In Jill N. Beckman, Michael W. Dickey & Suzanne Urbanczyk (eds.), University of Massachusetts Occasional Papers in Linguistics, vol. 18, 249-384. Amherst, MA: GLSA Publications.
McColl Millar, Robert (ed.). 2015. Trask’s Historical Linguistics (3rd edition). London and New York: Routledge.
McWhorter, John. 2003. The Power of Babel: A Natural History of Language. London: Arrow House.
Mohanan, Karuvannur P. 1986. The Theory of Lexical Phonology. Dordrecht, D. Reidel.
Okrent, Arika. 2010. In the Land of Invented Languages: Adventures in Linguistic Creativity, Madness, and Genius. New York: Spiegel & Grau.
Peterson, David J. 2015. The Art of Language Invention: From Horse-Lords to Dark Elves to Sand Worms, the Words Behind World-Building. New York: Penguin Books.
Prince, Alan & Paul Smolensky. 2004. Optimality Theory: Constraint Interaction in Generative Grammar. Oxford: Blackwell. [Revision of 1993 technical report, Rutgers University Center for Cognitive Sciences. Available on Rutgers Optimality Archive, ROA-537]
Rosenfelder, Mark. 2010. The Language Construction Kit. Chicago: Yonagu Books.
Rubach, Jerzy. 1984. Cyclic and Lexical Phonology: The Structure of Polish. Dordrecht: Foris.
Sagey, Elizabeth. 1986. The Representation of Features and Relations in Non-Linear Phonology. Ph.D. dissertation, MIT.
Spencer, Andrew. 1991. Morphological Theory: An Introduction to Word Structure in Generative Grammar. Oxford & Cambridge, MA: Basil Blackwell.
Tolkien, J. R. R. 1991. The Lord of the Rings. London, England: HarperCollins.
Tolkien, John R. R. 2016. A secret vice. In Dimitra Finn and Andrew Higgins (eds.), A Secret Vice: Tolkien on Invented Languages. United Kingdom: Harper Collins.
Van Steenbergen, Jan. 2022. Interslavic Language. (Odwiedzona 31 października, 2022). http://steen.free.fr/interslavic/index.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: