Wykład monograficzny: Amerykańska proza modernistyczna 3301-2ST-WM-LA002
Kurs/ wykład jest przeglądem literatury USA w latach 1910-1940 określonej mianem modernizmu. Jeden z najbardziej płodnych okresów w historii USA, modernizm jest kojarzony z literackim eksperymentem, teoriami artystycznej niezależności oraz z artystami takim jak William Faulkner, Ernest Hemingway, Gertrude Stein, Nathanael West, Zora Neale Hurston czy Anzia Yezierska. Celem kursu jest nie tylko wprowadzenie do kanonu literatury amerykańskiej omawianego okresu, ale również usytuowanie go na tle politycznych, społecznych i artystycznych debat czasu. Omówimy wpływ nowych prądów intelektualnych takich jak fenomenologia, psychoanaliza, czy eugenika, a także o mówimy etniczne warianty modernizmu. Przyjrzymy się w jaki sposób dwa totalitarne systemy polityczne: komunizm i faszyzm odcisnęły piętno na prozie okresu. Ponadto prześledzimy wpływ filmu na tworzoną prozę, ze szczególnym naciskiem na rolę Hollywood w transformacji wyobraźni literackiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/studentka:
• Pozna historię wyłonienia się i ewolucji literackiego modernizmu w USA
• Pogłębi wiedzę na temat związków pomiędzy filozofią, polityką, nauką, a literaturą w latach 1910-1940
• pogłębi zrozumienie amerykańskiej kultury literackiej i filmowej w okresie przed II Wojną Światową oraz współcześnie
• zrozumie dziedzictwo literackiego modernizmu
Umiejętności
Student/studentka
• będzie stosować narzędzia krytycznego myślenia do omawiania ważnych pojęć literatury i kultury
• będzie w stanie nawiązać dialog na temat głównych pojęć literackich wykształconych w modernizmie, a także na temat prozy eksperymentalnej w USA
• będzie w stanie zaplanować i przeprowadzić badania literackie i kulturowe na poziomie akademickim
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. obecność na zajęciach (Dopuszczone są dwie nieobecności)
2. egzamin połówkowy
3. pisemny egzamin końcowy
Student przystępujący do zajęć ma znajomość j. angielskiego na poziomie B2+
zaliczenie w sesji poprawkowej: pisemny egzamin
Literatura
Bibliography:
Źródła podstawowe:
William Faulkner, The Sound and the Fury or Light in August
Ernest Hemingway, In Our Time or Farewell to Arms
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
Anita Loos Gentleman Prefer Blondes (excerpts and 1953 film with M. Monroe)
Nathaniel West, The Day of the Locust (the novel and the film)
John Steinbeck, Of Mice and Men (novella and the film)
Gertrude Stein from Autobiography of Alice B. Toklas
Zora Neale Hurston, Anzia Yezierska -- selected short stories.
Filmografia:
Modern Times (reż. Charlie Chaplin)
Midnight in Paris (reż. Woody Allen)
Przykładowa literatura krytyczna:
The Cambridge History of Modernism, red. Vincent Sherry. Cambridge University Press, 2017.
A History of the Modernist Novel, red. Gregory Castle. Cambridge University Press, 2015
The Cambridge Companion to American Modernism, red. Walter Kalaidjian. Cambridge University Press, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: